;
Arama

New York’taki ücretli geçiş uygulaması trafiği yüzde 7,5 azalttı

New York’un en işlek caddelerinden birinde geçen haftadan itibaren başlayan ücretli geçiş uygulaması trafiği yüzde 7,5 azalttı. Hafta içi bölgeye daha az araç girdiği belirlendi.

15 Ocak 2025, 10:28 Güncelleme: 15 Ocak 2025, 10:30
New York’taki ücretli geçiş uygulaması trafiği yüzde 7,5 azalttı

New York'un en işlek caddelerindeki trafiğin yüzde 7,5 oranında azalması ve sabah trafikte geçirilen sürenin yeni ücret uygulamasının ilk haftasında Manhattan'a giden çoğu ana geçitte düşmesi, bazı sürücülerin ödemeden kaçınmak için sürüş alışkanlıklarını değiştirdiğine işaret ediyor. Şehrin transit sistemini işleten ve geçiş ücretini uygulayan Metropolitan Ulaşım Otoritesi'nden (MTA) gelen ilk veriler, yeni uygulamanın Manhattan'a giriş ve çıkışları nasıl etkilediğine dair ilk bakış sunuyor.

Daha az trafik, daha az korna sesi


MTA 5 Ocak'ta, 60. Cadde'den adanın en güney ucuna kadar uzanan Manhattan'ın merkezine gitmek için yoğun saatlerde sürücülerden 9 dolar almaya başladı. Trafik sıkışıklığını önlemek için bu tarz bir uygulama ABD’de ilk defa yapılıyor. İlk veriler, bir hafta boyunca sosyal medyada paylaşılan ve bölge sakinleri ile sürücülerin daha rahat akan trafikten ve daha az korna sesinden memnun olduklarına dair haberlerin ardından geldi. New York Şehri Ulaştırma Departmanından bir yetkiliye göre Manhattan ve Brooklyn'i birbirine bağlayan ve günde yaklaşık 92 bin araca hizmet veren Williamsburg Köprüsü'ndeki sabah trafiği, uygulamadan önce Manhattan sokaklarından köprünün Brooklyn'deki ana kulesine kadar uzanabiliyordu. Geçen hafta ise bu trafik hattı köprünün Manhattan tarafındaki kulesine bile ulaşmadı.

“Beklentilerimizi karşıladı”


MTA'nın politika ve dış ilişkilerden sorumlu başkan yardımcısı Juliette Michaelson pazartesi günü gazetecilere verdiği brifingde “Bu rakamlar beklentilerimizi kesinlikle karşıladı. Rakamlar etkileyici. İster yaya, ister sürücü ya da otobüs sürücüsü olsun, buradaki herkes bir fark gördü ve bu şehir için gerçekten çok önemli” dedi. 

MTA yetkilileri, trafiği azaltmanın yanı sıra, programın hava kalitesini iyileştireceğini ve 100 yıldan daha eski bir ulaşım sisteminin modernize edilmesine yardımcı olmak için 15 milyar dolar toplayacağını tahmin ediyor. MTA yetkilileri toplanan gelire dair verileri gelecek haftalarda açıklamayı planlıyor. Transit yolcu sayısı geçen hafta bir önceki yıla göre artış gösterdi ve MTA, yeni uygulama nedeniyle toplu taşıma kullanımında yüzde 1'lik bir artış öngörüyor.

Yazılım şirketi Inrix'in verilerine göre İstanbul'da bir sürücü 2024 yılında trafikte 105 saat harcadı. İstanbul bu yılki listede, geçen yılın birincisi New York'u geçerek birinci sırada yer aldı. New York ise, bu yıl trafikte harcanan 102 saatle listede ikinciliği, Chicago'yla paylaştı. 2023'te beşinci sırada olan Chicago'da trafikte harcanan saat 96'dan 102'ye yükseldi. 

MTA verilerine göre programın ilk çalışma haftası olan 6 Ocak'tan 10 Ocak'a kadar günde ortalama 539 bin 216 araç ücretli bölgeye girdi. MTA verilerine göre bu rakam, trafik sıkışıklığı fiyatlandırmasının uygulanmadığı ocak ayı için hafta içi tahmini 583 bin araçtan yaklaşık 43 bin 784 araç daha az yani yüzde 7,5'lik bir düşüş anlamına geliyor.

İstanbul için de gündemde


İstanbul'da da geçen yıl benzer bir uygulamanın hayata geçirilmesi tartışılmaya başlandı. Trafik Tıkanıklığı Fiyatlandırması kapsamında belirli noktalara araçla girişlerin ücretli olması önerildi. Planın devreye alınması halinde pilot bölge olarak Eminönü'nün seçilmesi gündemde. Daha sonra Kadıköy, Beyoğlu gibi yoğun yerlere doğru genişleyecek.


"Dünya" Kategorisinden Daha Fazla İçerik

Yazarlar

Çok Okunanlar