;
Arama

Otomotiv üretiminde tehlike çanları çalıyor

Türk otomotiv sektörü, Avrupa pazarındaki daralma ve atıl kapasite nedeniyle 2025'te ciddi risklerle karşı karşıya. İhracat düşüşü ve rekabet gücünün zayıflaması, sektörü yeni politikalar geliştirmeye zorluyor.

11 Ocak 2025, 14:13 Güncelleme: 12 Ocak 2025, 13:10
Otomotiv üretiminde tehlike çanları çalıyor

Türkiye’nin ihracat lideri sektörü olan otomotivde Avrupa pazarındaki gelişmelerin olumsuz etkilerine yönelik ilk işaretler gelmeye başladı. Otomotiv Sanayii Derneği verilerine göre üretimde Avrupa’nın en büyük dördüncü, dünyanın on üçüncü ülkesi konumundaki Türkiye ciddi bir tehditle karşı karşıya.

Avrupa ülkelerinde ve özellikle de Alman otomotiv sektöründe yaşanan daralma ve oluşan atıl kapasite nedeniyle Türk otomotiv sektörünü 2025’te zor günler bekliyor.

OSD Başkanı Cengiz Eroldu, kasım ayında yaptığı açıklamada “Avrupa'nın en önemli pazarımız olduğu düşünüldüğünde, Avrupa’daki potansiyel pazar daralması sebebiyle oluşabilecek araç fazlasının Türkiye pazarına kaydırılma olasılığını ciddi bir risk olarak görüyoruz. Avrupa pazarlarındaki daralma ve atıl üretim kapasitesi, Türk otomotiv sanayisinin ihracatında düşüşe neden olarak üretimimizi olumsuz etkileyebilir” şeklinde konuşmuştu.

Nitekim 2024 yılında otomobil pazarında ithalatın payı yüzde 70, hafif ticari araç pazarında ise yüzde 73 olarak gerçekleşti. İhracatın da düşüş yaşaması hem ana sanayi hem de tedarik sanayi üretimini olumsuz etkiliyor. Türkiye’de üretim maliyetlerinin enerji ve işçi maliyetleri nedeniyle rekabetçiliğini kaybetmeye başlaması da diğer bir önemli sorun.

Çin’den gelen markaların düşük üretim maliyeti avantajını gümrük vergileriyle dengelemeye çalışan Avrupa ülkeleri kendi markalarının yeni teknolojilere uyum sağlaması için zaman yaratmaya çalışırken markalar da hem Çin’de kaybettikleri pazar payı hem de yeniden yapılanma zorluklarıyla boğuşuyor. Türk otomotiv sektörü de hem iç pazarını dengede tutmak hem de ihracat pazarlarını kaybetmemek ve rekabetçiliğini güçlendirmek için yeni politikalar oluşturulmasını istiyor.

Bunun için yatırım teşvikleri devreye alınırken ana sanayinin yanı sıra tedarik sanayinin de elektrikli otomobil çağına geçişte desteklenmesi gerekiyor. Aksi durumda ithalatın payı arttığı sürece hem istihdam hem de ihracat kayıpları yaşanması kaçınılmaz.

OSD verileriyle Türk otomotiv sektörünün 2024 yılı: Üretim azalırken sanayi ihracatı arttı


"Otomobil" Kategorisinden Daha Fazla İçerik

  • 2024'te elektrikli araç satışları 17 milyonu aşarak rekor kırdı

    forbes.com.tr
    2024'te elektrikli araç satışları 17 milyonu aşarak rekor kırdı

  • Otomotiv sanayisinin hedefi üretimde Fransa'yı geçmek

    forbes.com.tr
    Otomotiv sanayisinin hedefi üretimde Fransa'yı geçmek

  • Otomotiv Sanayii Derneği 2024 verilerini açıkladı: Otomotiv üretimi azalırken sanayi ihracatı arttı

    Otomotiv Sanayii Derneği 2024 verilerini açıkladı: Otomotiv üretimi azalırken sanayi ihracatı arttı

  • Tesla Model Y’de tartışılan makyaj

    Halit Bolkan
    Tesla Model Y’de tartışılan makyaj

  • Süper spor otomobiller liginde Ferrari lider

    Halit Bolkan
    Süper spor otomobiller liginde Ferrari lider

  • Otonom araçlar trilyon dolarlık bir sektörün habercisi

    forbes.com.tr
    Otonom araçlar trilyon dolarlık bir sektörün habercisi

Yazarlar

Çok Okunanlar