Alkolsüz içki sektörüne girmek için doğru zaman olabilir
Alkolsüz kokteyller üreten Per Se'nin içecekleri son zamanlarda ilgi çekiyor. ABD’de alkolsüz hibiskus margarita Minneapolis ve St Paul bölgesindeki restoran menülerinde bulunabiliyor. Sekiz dağıtım ortağı, konserve mock negronis ve viski sour'larını Orta Batı'daki marketlerin ve likör perakendecilerinin raflarına koyuyor. New York Times'ın haberine göre ABD sağlık bakanlığından bir yetkilinin bu ay alkol ve bazı kanser türleri arasındaki bağlantı hakkında yaptığı uyarıdan sonra, daha da fazla müşteri çekmeye hazırlanıyor. Ancak mocktail ve alkolsüz bira üreticilerinin alkolü kınamaya başlamasını ya da tıbbi dergilerden korkutucu istatistiklere atıfta bulunmasını beklemeyin. Dahası bu sektör de bira, şarap ve alkollü içki endüstrisinin yatırımlarına, pazarlama uzmanlığına ve dağıtım sistemlerine bağlı.
2019'da eşiyle birlikte Per Se'yi kuran Hally Turner, “Dışarı çıktığınızda alkol içmek kültürümüzde hala varsayılan bir şey, bu yüzden birine içmeyi bırakmasını söylemek kişisel bir saldırı gibi geliyor” dedi. Alkolsüz içecek şirketi Aplós'un kurucu ortağı ve CEO'su David Fudge, “Bu bizim için ‘Alkole ölüm’ ilan etme fırsatı değil. Dürüst olmak gerekirse, bugünlerde hükümete ve genel olarak kurumlara karşı oldukça fazla güvensizlik var, bu nedenle bu tür bir taktiğin çoğu müşteride işe yarayacağından emin değilim” değerlendirmesini yaptı.
Satışlar 2008’den beri düşüşte
ABD’de genel cerrah olarak bilinen Dr. Vivek Murthy’nin uyarısı alkol endüstrisinin zorlandığı bir dönemde geldi. Küresel içki araştırma şirketi IWSR'ye göre bira satışları 2008'den beri düşüşte, şarap satışları ise yaklaşık beş yıl önce zirve yaptı ve o zamandan beri düşüyor. Tekilaya olan ilginin artması alkollü içki satışlarını destekledi ancak küresel içki araştırma şirketine göre bu sektördeki satışlar bile son iki yılda düştü.
Analistler ve sektör gözlemcileri, yavaşlamanın bir kısmını, tüketicilerin süt, ekmek ve benzin için şarap ve tekila gibi isteğe bağlı ürünlere daha az harcama yapmasına neden olan enflasyona bağlıyor. Bunun da ötesinde analistler, Z kuşağının önceki kuşaklara kıyasla daha az sayıda üyesinin alkol kullandığını söylüyor. İçki içenler ise daha az tüketiyor.
Sağlık trendlerini benimseyenler arttı
IWSR Amerika Bölümü Başkanı Marten Lodewijks, özellikle Covid pandemisinden sonra daha geniş sağlık trendlerini benimseyen her yaştan tüketici sayısının arttığını söyledi. Tüm bu faktörler Per Se gibi şirketler için bir fırsat yaratıyor. Lodewijks, “2023‘ün ilk yarısı ile 2024’ün ilk yarısı arasında alkolsüz içecek tüketenlerin sayısı iki katına çıkarak yüzde 6‘dan yüzde 13’e yükseldi. Daha sağlıklı olmaya ve daha az içmeye çalışan tüketicilerimiz var ve tüm bunlar bir araya gelerek alkolsüz içecek endüstrisi için verimli bir zemin yaratıyor” dedi.
Son üç yılda yüzde 67 arttı
Alkolsüz içecek gelirleri içki çok küçük bir kısmını oluşturuyor. Araştırma şirketi NielsenIQ'ya göre geçen yıl alkolsüz bira, şarap ve alkollü içkilerin perakende satışları yaklaşık 818 milyon dolardı ve 112 milyar dolarlık bira, şarap ve alkollü içki satışlarının yüzde 1'inden azdı. Ancak hızla büyüyorlar; alkolsüz içecek satışları 2022'den bu yana yüzde 67 arttı.
İçki şirketleri de oyuna dahil oldu
Yine de çift haneli büyüme alkol devlerinin dikkatini çekti ve bazıları oyuna dahil oldu. Alkollü içki şirketi Diageo, Tanqueray cin, Captain Morgan rom ve Guinness birasının alkolsüz versiyonlarını satıyor. Ayrıca geçen sonbaharda alkolsüz içki markası Ritual'ı da satın aldı. Molson Coors ve Anheuser-Busch InBev popüler bira ve içeceklerinin alkolsüz versiyonlarını sunuyor.
Menülere girmek zor
2020'de faaliyete başlayan ve alkolsüz içkilerini kenevir ve aslan yelesi mantarı özü gibi maddeler içerdikleri için faylı olarak pazarlayan Aplós, içeceklerini New York'taki bar ve restoranlara sokmak için birkaç ay boyunca mücadele etti. Fudge, iki yıl önce bile “Aplós'u New York'taki büyük bir restoranın kokteyl menüsüne sokmanın büyük bir zorluk olduğunu” söyledi. Ancak Fudge, Aplós'un yönetim kurulunda aralarında LVMH Moët Hennessy'nin eski genel müdürü Vanessa Kay ve Pabst Brewing'in eski başkanı ve genel müdürü Matt Bruhn'un da bulunduğu kişilerin içgörüleri sayesinde Aplós'un şu anda ülke çapında 200'den fazla restoran ve barın menüsünde yer aldığını ve Sprouts Farmers Market ve Fresh Direct gibi perakendeciler aracılığıyla ülke çapında dağıtıldığını aktardı.
Fudge, “Alkolsüz bir marka olsak da sistem içinde oynuyoruz. Bizim kategorimizdeki alıcılar alkol distribütörleriyle çalışıyor ve restoran ve barlar için bu alıcıları arıyorlar. Alkol endüstrisinin nasıl işlediğini anlamamız gerekiyordu ve bu nedenle kendimizi bu alandan uzmanlarla çevrelemek için yoğun bir çaba sarf ettik” diye konuştu.
"Dünya" Kategorisinden Daha Fazla İçerik
Yazarlar
Çok Okunanlar
-
forbes.com.tr
Dünyanın en zengin 10 kişisi (Kasım 2024)
-
forbes.com.tr
Dünyanın en zengin 10 insanı (Ocak 2025)
-
forbes.com.tr
En zengin Türklerin sıralaması nasıl değişti?
-
Nilgün Balcı Çavdar
Türk Milyarderler
-
Eren Taşar
2025'te yatırımcıları neler bekliyor?