Lüks markalar gözlerini Tayland’a dikti
Bangkok'un lüks bir semtinde, lüks alışveriş merkezleri ve beş yıldızlı oteller kümesinin yakınında bulunan Christian Dior Gold House, diğer dükkanlardan daha fazla parlıyor. Geçen ay açılan yeni konsept mağaza, bir milyon el yapımı altın mozaik karolarla süslü dış cephesiyle Fransız markasının Avenue Montaigne'deki Paris merkezini çağrıştıracak şekilde inşa edildi.
Çin'deki lüks markaların satışları, tüketici harcamalarındaki geniş çaplı bir düşüşün ortasında kriz yaşarken , dünyanın en seçkin markalarından bazıları gözlerini Tayland'a çeviriyor. Ellerinde Hermes çantalarıyla yemek yiyen kadınlar ve gösterişli alışveriş merkezlerinin önüne park eden süper arabalar, Bangkok'ta varlıklı yerel tüketiciler ve komşu Güneydoğu Asya ülkelerinden ve ötesinden gelen zengin turistlerin akınıyla yaygınlaştı. Dior'un mağazası ve tasarımı şehirde giderek artan gösterişi yansıtıyor.
Paris merkezli danışmanlık şirketi Luxurynsight'ın CEO'su Jonathan Siboni, “Tayland kritik bir lüks merkezi olarak ortaya çıktı” dedi. Luxurynsight verilerine göre geçen 12 ay içinde Güneydoğu Asya'da açılan 26 uluslararası lüks marka mağazasından 11'i Tayland'da açıldı. Bangkok'un en tanınmış alışveriş merkezlerinden bazılarını işleten Siam Piwat, parfüm ve çanta gibi lüks ürünlerin satışlarının son dört yılda tesislerinde dört kat arttığını söyledi. Artan zenginliğin bir başka işareti olarak Porsche, tasarımcı daireleri inşa etmek için yerel bir emlak firması ile işbirliği yaparken, dünyanın en pahalı otellerinden bazılarını işleten Aman, şehirdeki ilk otel ve konut kompleksini açmaya hazırlanıyor.
Turistler için cazip hale geldi
Güney sahilleri ve kuzey ormanları ile Tayland uzun zamandır popüler bir turizm destinasyonu ve komşu ülkelerde hızla biriken servetten faydalanmak için ideal bir konumda. Knight Frank LLP'nin Asya-Pasifik araştırma müdürü Christine Li tarafından derlenen verilere göre 2027 yılına kadar Güneydoğu Asya'da 1 milyon dolar veya daha fazla varlığa sahip olanlar olarak tanımlanan 1,4 milyon yüksek servete sahip insanın olması bekleniyor. Tayland kabinesi bu ay vize kurallarını değiştirerek uzun süreli ikamet izinlerini vasıflı profesyoneller, yatırımcılar ve varlıklı yabancılar için daha cazip hale getirdi.
Bangkok, Güneydoğu Asya'nın neredeyse her yerinden dört saatlik ya da daha kısa bir uçuş mesafesinde ve hükümet verilerine göre 2024 yılında bölgeden 10 milyondan fazla kişi Tayland'ı ziyaret ederek bir önceki yıla göre yüzde 8,5 artış yaşandı. Vize muafiyeti programlarının da yardımıyla Hindistan'dan gelenler neredeyse yüzde 31 artışla yaklaşık 2,1 milyona ulaşırken, Orta Doğu'dan gelen ziyaretçiler neredeyse yüzde 24 artışla 742 bini aştı. Bu rakamlar, salgın öncesi seviyelerin hala altında olan Çin'den gelişleri telafi ediyor. Genel olarak Tayland, 2024 yılında 35,5 milyon olan yabancı turist girişinin bu yıl 40 milyona ulaşarak rekor kırmasını bekliyor.
Durgun harcamalar Çin'deki perakendecilere zarar verirken, ülke LVMH gibi üst düzey şirketler için öne çıktı. Kering ve Burberry gibi şirketler, ekonominin konut krizinden kurtulmaya çalıştığı ve genç tüketicilerin statü sembolleri yerine deneyimlere giderek daha fazla para harcadığı Çin'de stokları eritmek için yüzde 50'ye varan indirimlere başvuruyor.
Melekler Şehri olarak adlandırılan Bangkok'ta lüks talebi perakende, restoran ve otellerde her zamankinden daha belirgin. Güney Tayland mutfağından yemekler sunan Sorn, kasım ayında Michelin Rehberi tarafından üç yıldızla ödüllendirilen ülkenin ilk restoranı oldu. Chao Phraya Nehri kıyısındaki Capella Bangkok, eylül ayında dünyanın 1 numaralı oteli seçildi.
Lüks merkezleri gelişiyor
Lüks merkezleri dünyanın başka noktalarında da gelişiyor. Bain & Co. şirketine göre, Orta Doğu'daki kişisel lüks pazarı 2024 yılında 16,5 milyar dolar değerinde olacak ve Güneydoğu Asya'da da benzer bir değerleme söz konusu olacak. Haziran ayında, Orta Doğu'nun en büyük lüks perakende operatörlerinden biri olan Chalhoub Group, Jil Sander, Maison Margiela ve Marni'nin bölgedeki varlığını güçlendirmek için OTB Brands ile bir anlaşma imzaladı.
Hali vakti yerinde olanlar pahalı arabalar, mücevherler ve apartman daireleri için harcamalarını artırdıkça Hindistan da lüks patlaması yaşadı. Ancak orta sınıf, enflasyon, yavaşlayan ücret artışı ve ülkenin ekonomik görünümüne ilişkin derinleşen endişeler nedeniyle temel ihtiyaçlarından kısıyor.
Tayland'ın lüks rönesansı risksiz değil. Ülkenin hane halkı borcu üçüncü çeyrek sonunda gayrisafi yurtiçi hasılanın yüzde 89'una ulaşarak Güneydoğu Asya'daki en yüksek seviyeye ulaştı. Üçüncü çeyrek ekonomik büyümesi, Endonezya'nın yüzde 5'lik artışı da dahil olmak üzere bölgedeki diğer ülkelerin gerisinde kaldı. Ülkenin geçmişteki askeri darbe eğilimi de yabancı turistleri kaçırma potansiyeline sahip.
"Para - Yatırım" Kategorisinden Daha Fazla İçerik
-
Silikon Vadisi’nde yapay zeka yarışı hızlanıyor: Google, Anthropic'e 1 milyar dolar yatırım yaptı
forbes.com.tr
-
-
-
-
-
Yazarlar
Çok Okunanlar
-
forbes.com.tr
Dünyanın en zengin 10 kişisi (Kasım 2024)
-
forbes.com.tr
En zengin Türklerin sıralaması nasıl değişti?
-
forbes.com.tr
Dünyanın en zengin 10 insanı (Ocak 2025)
-
Nilgün Balcı Çavdar
Türk Milyarderler
-
forbes.com.tr
Milyonlarca Stanley Kupası piyasadan geri çekiliyor