Milyar dolarlık lüks bir markada patron ayrıldığında ne olur?
Modada kreatif direktörler kraliyet ailesinden kabul ediliyor. Krallar ve kraliçeler gibi, başarılarından dolayı idolleştirilir ve başarısızlıklarından dolayı suçlanırlar ve her zaman dedikoduları yapılır. Karl Lagerfeld, Phoebe Philo, Hedi Slimane gibi tüm zamanların en iyileri, koleksiyonlarından mağaza tasarımlarına kadar lüks bir markanın her yönünü şekillendirme gücüne sahiptir. Ancak bir kreatif direktör ayrıldığında ya da öldüğünde halefi henüz belirlenmemişse ne olur?
Moda evlerinin tepesinde olağanüstü bir değişimin yaşandığı bir dönemde, birçok marka kendini aylarca hatta yıllarca yaratıcı bir liderden yoksun buldu. Chanel, Virginie Viard'ın Haziran 2024'teki ayrılığı ile Matthieu Blazy'nin bu sonbaharda marka için hazırladığı ilk koleksiyon arasında yedi koleksiyon sergilemiş olacak. Givenchy, Sarah Burton bu ay ilk koleksiyonunu sunana kadar bir yıldan uzun bir süre kreatif direktör tarafından tasarlanan bir koleksiyon olmadan hayatta kaldı. Gucci'nin bir sonraki kreatif direktörü olarak açıklanan Demna, temmuz ayına kadar işe başlamayacak. Balenciaga, Fendi, Loewe ve Bally yakın zamanda gerçekleşen ayrılıkların ardından henüz yeni kreatif direktörlerini duyurmadı.
Tutmuş ürünlere yöneliyorlar
Bu dümensiz ara dönemlerde, lüks markaların koleksiyonları genellikle ya demokratik bir kolektif olarak ya da belirlenmiş bir tasarım şefi altında şirket içinde tasarlanır. Bazı tasarımcılar bu dönemi uzun bir ara dönem için bir fırsat olarak görürken, bazıları da acele etmek için bir fırsat olarak değerlendiriyor. Markalar bu dönemde satışları artırmak için genellikle arşivlik çanta ve ayakkabılar gibi denenmiş ve tutmuş ürünlere yöneliyor. Ancak bu her zaman işe yaramıyor.
Bağımsız düşünce kuruluşu FashionSights'tan lüks analisti Achim Berg, “Bu durum tipik olarak en üst seviyede bir darbeye yol açıyor” dedi. Belirsiz bir ekonomi ve gerileyen bir Çin pazarıyla tanımlanan lüks ortamında, markalar başarı için çılgınca bir çabayla kreatif direktörlerini değiştiriyor. Berg, “Değişim için genellikle bir neden vardır, bu da ilk etapta o kadar da iyi satmıyor demektir” dedi.
Eğer bir kreatif direktör işe yaramıyorsa, milyarlarca dolarlık şirketlerin planları vardır. Büyük lüks markalar için danışmanlık ve yönetici arama firması kuran Floriane de Saint Pierre, “yaratıcı liderliğin büyük ve etkili markalar için değer yaratmanın temel itici gücü olduğunu” vurguladı. Yönetim kurullarının ve baş yöneticilerin her zaman yedekleme stratejileri olduğunu ve bunların düzenli olarak yeniden gözden geçirildiğini söyledi.
Chanel örneğine bakın. Son couture ve hazır giyim defileleri eleştirmenler ve ön sıradaki müdavimler tarafından iyi karşılandı. Sonbahar koleksiyonunda, takım elbiselerin üzerine giyilen uzun siyah tül etekler gibi yaratıcı görülen unsurlar da vardı. Marka, 2025 Oscar ödülleri için Margaret Qualley ve Penélope Cruz gibi yıldızları giydirerek kırmızı halıdaki ivmesini sürdürdü. Geçen hafta Paris'te düzenlenen defilenin ardından mağaza, son yıllarda hiç olmadığı kadar kalabalıktı. Chanel'de cüzdanlardan takılara ve siyah tüvit takımlara kadar gerçek odak 1920'lerden bu yana değişmedi.
"Forbes Life" Kategorisinden Daha Fazla İçerik
Yazarlar
Çok Okunanlar
-
forbes.com.tr
Dünyanın en zengin 10 insanı (Ocak 2025)
-
-
forbes.com.tr
En zengin Türklerin sıralaması nasıl değişti?
-
Nilgün Balcı Çavdar, Cem Cemal Pekin, Erkan Kızılocak
Forbes Türkiye dolar milyarderi Türkler 2025 listesi
-