Instagram ve Youtube, TikTok yasağından yararlanmaya hazırlanıyor
Yüksek Mahkeme bugün TikTok'a karşı taraf oldu ve 19 Ocak'ta uygulamanın ABD'de satışını veya yasaklanmasını zorunlu kılan yasayı onayladı. Sosyal medya platformları ise uzun zamandır bu yasağa hazırlanıyor.
Bu hafta Meta yöneticileri bazı çalışanlarıyla Amerikan siyasetinin durumu hakkında bir soru-cevap oturumu düzenledi. İki katılımcıya göre, pazarlama müdürü Alex Schultz, Meta'nın yeni gelen Trump yönetimini kucaklaması ve şirketin denizaşırı ülkelerdeki istikrarsız durumu hakkındaki sorulara yanıt verdi. Ayrıca Meta'nın en büyük rakiplerinden biri olan TikTok’un kaderiyle de yakından ilgilendiğini dile getirdi.
170 milyon kullanıcıdan yararlanabilirler
Schultz, Çinli ByteDance şirketine ait olan ve ABD'de yasakla karşı karşıya olan TikTok'a ne olduğuna bağlı olarak, Meta'nın Amerikalıların sosyal medyayı kullanma biçiminde sismik bir değişim olabilecek şeye hazırlanması gerektiğini söyledi. Meta'nın fayda sağlama potansiyeli olduğunu ancak şirketin hazır olması gerektiğini de ekledi. Facebook, Instagram, WhatsApp ve Threads'in sahibi olan Meta'nın duruma karşı özel bir ilgisi var. Silikon Vadisi devi, - Google'ın YouTube ve diğer sosyal medya uygulamalarıyla birlikte TikTok'u ABD'de yasaklayan bir yasanın pazar günü yürürlüğe girmesi ve TikTok'un aylık 170 milyon ABD'li kullanıcısını zor durumda bırakması halinde fayda sağlayabilir. Arete Research'te finansal analist olan Richard Kramer, TikTok yaratıcıları ve kullanıcıları için “Instagram doğal bir yuva. TikTok gibi, bu uygulama da online alışveriş ve güçlü kullanıcı etkileşimine sahip” dedi.
YouTube Shorts’u güncelledi
YouTube ayrıca TikTok içerik oluşturucularına hitap etmek için uygulamasında, özellikle de kullanıcılara hızlı dikey videolar sunan YouTube Shorts'ta değişiklikler yaptı. Ekim ayında YouTube, videoların 10 dakikaya kadar uzayabildiği TikTok'a alışkın içerik oluşturucuları yakalamak için YouTube Shorts videolarının maksimum uzunluğunu bir dakikadan üç dakikaya çıkardı. Bu hafta YouTube, uygulamasını ve TikTok'u kullanan bazı içerik oluşturucuları, platformda çalışmaya başlamaları için bir YouTube Shop “eğitim kampı” programına davet etti.
Bir Meta sözcüsü yaptığı açıklamada şirketin “haberleri takip ettiğini” söyledi. Sözcü, “Rekabetin yoğun olduğu bu alandaki diğer uygulama ve hizmetler gibi biz de elbette çeşitli potansiyel senaryoların ürünlerimiz için ne anlama gelebileceğini değerlendiriyoruz” diye ekledi. YouTube sözcüsü, şirketin içerik oluşturucuları ürün özellikleri ve formatları hakkında bilgilendirmek için düzenli olarak eğitim kampları düzenlediğini aktardı.
Yıllardır hazırlık yapıyorlardı
Meta ve Google yıllardır Amerika Birleşik Devletleri'nde bir TikTok yasağı olasılığına karşı hazırlık yapıyordu. Planları nisan ayında Başkan Biden'ın ByteDance'ı TikTok'u Çinli olmayan sahiplerine satmaya zorlayacak ya da ABD'de yasakla karşı karşıya bırakacak bir yasa tasarısını imzalamasıyla hız kazandı. TikTok yasaya karşı çıkmak için federal hükümete dava açtı ve dava sonunda Yüksek Mahkeme'ye taşındı.
Perde arkasında aktifler
Şirketlerin planlarını bilen üç kişi, Meta ve Google'ın TikTok'un ABD'den yasaklanması halinde neler olabileceği konusunda kamuoyunda nispeten sessiz kaldıklarını ancak perde arkasında aktif olduklarını söyledi. Toplantıya aşina olan iki çalışan çarşamba günü Schultz liderliğindeki Meta toplantısında, yöneticilerin kısmen TikTok kullanıcılarının potansiyel akınıyla başa çıkmak için çalışanlar ve mali destek de dahil olmak üzere iç kaynakları nasıl paylaştıracaklarını tartıştıklarını söyledi. Bazı ekiplerin TikTok kullanıcılarının Instagram'a geçişine nasıl yardımcı olacaklarını tartıştıklarını belirten çalışanlar, TikTok videolarından bazılarını Instagram'a getirme potansiyelinin de olduğunu ifade ettiler.
Yatırım firması TD Cowen'da analist olan John Blackledge bir röportajda, TikTok'un yasaklanması halinde Instagram ve YouTube'un her ikisinin de kademeli olarak daha fazla gelir ve kullanıcılar tarafından uygulamalarında harcanan zaman kazanacağını söyledi. Ancak Instagram'ın avantajlı olduğunu söyledi.
Çoğunluk Instagram’ı tercih edecek
TD Cowen'ın 2 bin 500 tüketiciyle yaptığı son ankete göre ABD'li internet kullanıcıları TikTok'un yasaklanmasından sonra büyük olasılıkla Instagram Reels izleyeceklerini söyledi. Ankete göre Reels katılımcıların yüzde 29'unun ilgisini çekerken, yüzde 23'ü YouTube Shorts'ta daha fazla zaman geçireceklerini ve yüzde 15'i yeni bir uygulama arayacaklarını belirtti. TD Cowen'ın yaptığı bir ankette reklamverenlerin yüzde 56'sı geçen çeyrekte müşterilerinin bu yıl en çok Reels’a reklam vermek istediğini söyledi. Yüzde 24'ü YouTube Shorts'a öncelik verirken, yüzde 20'si TikTok'u tercih etti.
TikTok'un potansiyel talihsizliğinden faydalanmaya çalışan tek şirketler Meta ve Google değil. Cumartesi günü, haber bülteni start-up'ı Substack, TikTok'a ne olursa olsun, videosu en çok olan TikTok'çuyu Substack'e katılma konusunda paylaşım yapmaya ikna eden içerik oluşturucuya verilecek olan 25 bin dolarlık “TikTok Kurtuluş Ödülü”nü duyurdu.
TikTok'a benzer bir kısa video uygulaması olan Clapper, bu hafta bazı içerik oluşturuculara sitelerini TikTok’tan gelenler için alternatif olarak tanıtan her video için 200 dolar teklif etti. Şirket, ücretin bir içerik oluşturucunun içeriğine ve takipçilerine göre değiştiğini söyledi. İngilizce'de RedNote olarak bilinen TikTok benzeri bir Çin uygulaması olan Xiaohongshu da App Store'da en çok indirilen uygulama oldu.
"Teknoloji" Kategorisinden Daha Fazla İçerik
Yazarlar
Çok Okunanlar
-
forbes.com.tr
Dünyanın en zengin 10 kişisi (Kasım 2024)
-
forbes.com.tr
Dünyanın en zengin 10 insanı (Ocak 2025)
-
forbes.com.tr
En zengin Türklerin sıralaması nasıl değişti?
-
Nilgün Balcı Çavdar
Türk Milyarderler
-
Eren Taşar
2025'te yatırımcıları neler bekliyor?