GM nasıl ABD’nin en hızlı büyüyen elektrikli araç üreticilerinden biri oldu?
Tesla CEO'su Elon Musk, 2008 yılında Roadster'ı ilk kez satmaya başladığında elektrikli otomobil pazarını başlatmış oldu ancak 17 yıl sonra hakimiyeti azalıyor. Şirketin satışları ilk kez düşüşe geçti ve değişken milyarderin beş farklı şirket arasında dikkati, yeni Trump yönetiminde kilit bir rolü nedeniyle oyundan düştü. Rakipleri de bunu fark ediyor. Bunların başında General Motors geliyor. İlk ticari elektrikli otomobili EV1'i 2002'de kötü bir şöhretle yok eden Detroit merkezli otomobil üreticisi kendisini bu alanda büyük bir büyüme için konumlandırıyor.
2024 yılında GM'nin elektrikli araç satışları, bir Tesla Model Y savaşçısı olan yeni Equinox EV'nin de yardımıyla yüzde 50 artarak 114 bin 432'ye ulaştı. Bu da onu elektrikli araçlar alanında en hızlı büyüyen oyunculardan biri haline getirdi. Bu arada, hızlı başlangıç yıllarını çoktan geride bırakmış olan Tesla, ABD'li alıcılara GM'nin hacminin beş katı olan 633 bin 762 EV satarak baskın elektrikli olarak hüküm sürüyor. Ancak bu rakam, kutuplaştırıcı Cybertruck'ın eklenmesiyle bile 2023'e göre yüzde 5,6 azaldı. CEO Elon Musk'ın tartışmalı davranışları da eklendiğinde marka bu yıl, özellikle de ülkenin en büyük pazarı olan elektrikli araç delisi Kaliforniya'da daha fazla zorlukla karşı karşıya.
“Her şey batarya ile başlıyor”
GM sadece Tesla'nın pazar payının peşinde değil. Şirketin kalbini de hedef alıyor: Piller. GM EV'lerin mümkün olduğunca kârlı olmasını sağlamak için ciddi pil becerilerine sahip bir Tesla emektarından yardım alıyor. “Her şey batarya ile başlıyor. En büyüğü maliyet faktörüdür, bu nedenle bu konuda büyük çaba sarf ediyoruz” diyen Kurt Kelty, Tesla'da 11 yıl çalıştıktan sonra geçen yıl GM'ye katıldı ve şirketin başlangıç günlerinden 2017‘de Model 3’lerin seri üretimine kadar pil paketleri üzerinde çalıştı. Kelty ayrıca Tesla'nın bir başka ilk mezunu tarafından kurulan batarya teknolojisi girişimi Sila'da altı yıldan fazla bir süre geçirdi ve Tesla'nın başlangıçtaki en önemli hücre tedarikçisi olan Panasonic'te de bir süre çalıştı.
GM'nin batarya operasyonlarından sorumlu başkan yardımcısı Kelty, Forbes'a verdiği demeçte, “Çin'de yapılanların bir benzerini yapacağız. Bu tedarik zincirini buraya getirmeye çalışıyoruz” dedi. Bu adımlar arasında grafit ve lityum üreten şirketlere 1 milyar dolardan fazla yatırım yapmanın yanı sıra Tennessee'de katot üretmek için Güney Koreli LG Chem ile yapılan anlaşmalar da yer alıyor. Bu sayede, birkaç haftalık bir süreç olan Çin'den pil bileşenlerinin nakliyesi ile ilgili büyük tasarrufların yanı sıra daha az kalite kontrol sıkıntısı yaşanacak.
ABD’nin en geniş araç serisi
Uygun fiyat GM'nin EV stratejisinin merkezinde yer alıyor ve karşılığını almaya başladı. Yaklaşık 35 bin dolardan başlayan fiyatıyla yeni Equinox, şirketin 2024'ün son çeyreğindeki yüzde 125'lik artışını destekledi. Bu yıl piyasaya sürülecek olan ve fiyatı 30 bin doların altında olan yenilenmiş Bolt hatchback'in satışları daha da artırması bekleniyor. GM'nin küçük bir SUV olan 52 bin dolarlık yeni Cadillac Optiq'i ve 58 bin dolardan başlayan fiyatıyla daha büyük Cadillac Lyriq'i de premium alıcılara yönelik satışları artırıyor. Yeni Bolt ve daha fazla Cadillac modeli piyasaya çıkmadan önce bile GM, Tesla'nın beş modeline karşılık dokuz modelle ABD'nin en geniş elektrikli araç serisine sahip.
Elektrikli otomobil fiyatlarını düşürmek daha da kritik hale geldi. Cox Automotive'e göre Trump yönetiminin yeni elektrikli araç alıcıları için 7 bin 500 dolarlık federal kredi teşvikini kaldırmasıyla birlikte, ortalama maliyetler mevcut 55 bin 500 dolardan yükselebilir. Bu da onları tüm yeni araçlar için ortalama 49 bin 740 dolardan yüzde 12 daha pahalı hale getiriyor.
Şirket için ekonomik olmak önemli
Şirket Equinox üretimini artırırken ve tamamen yenilenmiş Bolt'u hazırlarken GM Başkanı Mark Reuss için ekonomiklik en önemli konuların başında geliyor. Otomobilin fiyatı onu GM'nin en çok satan elektrikli otomobili yapsa da 2023'te üretimine son verdiği 30 bin dolar dolar civarındaki birinci nesil modelin yerini alıyor. Reuss, Bolt’un şirket için yepyeni bir sınıf segmentinin ve müşterinin kapılarını açtığını söyledi. GM lideri, “Çok pahalı oldukları için daha önce bir EV'yi denemeyen insanlar, şimdi gerçekten iyi bir fiyat noktasında günlük ulaşımları olarak bir EV'ye girebilirler" dedi.
Nihai fiyatlandırma, analistlerin beklediği gibi Tesla'nın federal teşvikler sona erdiğinde satışları canlandırmak için ABD'de en çok satan elektrikli araçlar olan Model Y ve 3'ün daha ucuz versiyonlarını piyasaya sürüp sürmeyeceğinden etkilenebilir. Ancak AutoPacific'ten Kim'e göre insanlar Musk'a nasıl bakarsa baksın, GM'nin yanı sıra Hyundai, Kia, Honda, Volkswagen, Rivian, Lucid ve diğer birçok marka çok sayıda yeni model eklediği için Tesla'nın bu yıl daha fazla ABD pazar payı kaybetmesi muhtemel.
GM ise kesin bir rakam vermeksizin sadece elektrikli araç satışlarının bu yıl güçlü bir şekilde artmasını beklediğini söylüyor. Cox, sektörün geneli için elektrikli araçların bu yıl yaklaşık yüzde 8'den yüzde 10'luk bir pazar payı elde edeceğini ya da 2024 yılında 1,3 milyondan fazla satılacağını tahmin ediyor. Trump'ın federal teşvikleri sona erdirmesi olmasaydı büyüme daha da hızlı olacaktı.
"Otomobil" Kategorisinden Daha Fazla İçerik
Yazarlar
Çok Okunanlar
-
forbes.com.tr
Dünyanın en zengin 10 kişisi (Kasım 2024)
-
forbes.com.tr
En zengin Türklerin sıralaması nasıl değişti?
-
forbes.com.tr
Dünyanın en zengin 10 insanı (Ocak 2025)
-
Nilgün Balcı Çavdar
Türk Milyarderler
-
Eren Taşar
2025'te yatırımcıları neler bekliyor?