Elektrikli otomobil satışları AB’de düştü
Avrupa Birliği'nde (AB) geçen yıl toplam otomobil satışları 10,6 milyona yükselirken, elektrikli araçların pazar payı geriledi. Avrupa Otomobil Üreticileri Birliğinin (ACEA) verilerine göre, 2023 yılına kıyasla yüzde 0,8'lik bir büyüme yaşandı.
Ancak büyüme oranları ülkelere göre farklılık gösterdi. İspanya yüzde 7,1'lik artışla en güçlü büyümeyi kaydederken, Fransa, Almanya ve İtalya’da düşüş gözlemlendi. Fransa'da otomobil satışları yüzde 3,2, Almanya'da yüzde 1 ve İtalya'da yüzde 0,5 geriledi.
Genel artışa rağmen AB otomobil pazarının toplam hacmi, Covid-19 öncesine göre hâlâ yüzde 18,4 düşük seviyede seyrediyor.
Benzinli ve dizel araçların payı azalıyor
AB’de 2024 yılında benzinli araçlar yüzde 33,3’lük pazar payıyla liderliğini sürdürse de 2022’deki yüzde 35,3’lük payına kıyasla düşüş yaşadı.
Dizel otomobil satışları ise 1 milyon 267 bin seviyesinde gerçekleşti. Bu segmentin pazar payı 2023’te yüzde 13,6 iken, geçen yıl yüzde 11,9’a geriledi.
Hibrit araçlara ilgi artıyor
Hibrit otomobil satışları ise 2023’e kıyasla yüzde 20,9 artarak 3,3 milyon adede ulaştı. Bu artışla birlikte hibritler toplam otomobil pazarında yüzde 30,9’luk bir paya sahip oldu.
Elektrikli otomobiller ise 2024 yılında AB’de üçüncü en çok tercih edilen araç segmenti olmaya devam etti. Ancak 2023’te yüzde 14,6 olan pazar payı geçen yıl yüzde 13,6’ya düştü.
En çok satan markalar
Marka bazında en fazla satış gerçekleştiren üretici, 1 milyon 371 bin 465 adetle Alman otomobil devi Volkswagen oldu. Toyota 928 bin 767 satışla ikinci sırayı alırken, BMW 774 bin 925 satışla üçüncü sırada yer aldı. Skoda 766 bin 510, Renault ise 699 bin 214 araç satışıyla ilk beşte kendine yer buldu.
Tesla'nın AB’deki toplam satışları 327 bin 34 seviyesinde kaldı. Elektrikli otomobil segmentinde ise Tesla, Volkswagen ve Renault en çok tercih edilen markalar oldu.
Elektrikli otomobillerin geleceği tartışılıyor
AB’de elektrikli otomobillerin geleceği belirsizliğini koruyor. ACEA'nın paylaştığı rapora göre, Çin ve ABD’nin aksine AB, elektrikli araç üretimini destekleyecek güçlü bir endüstriyel stratejiye sahip değil.
Avrupa'da elektrikli otomobiller için çeşitli teşvikler sağlanmasına rağmen beklenen seviyede bir satış artışı yakalanamadı. Ayrıca şarj istasyonlarının yetersizliği de önemli bir engel olarak görülüyor.
Öte yandan Çin’de hükümetin vergi teşvikleriyle desteklediği otomobil pazarı 2024'ün son çeyreğinde güçlü bir toparlanma gösterdi. Yıllık bazda yüzde 2,6'lık bir artışla Çin’de toplam otomobil satışları 23 milyona ulaştı. Küresel otomobil pazarında yüzde 31’lik paya sahip olan Çin, elektrikli araç tedarik zincirindeki hâkimiyetiyle AB’nin bu alandaki çabalarını gölgede bırakıyor.
"Otomobil" Kategorisinden Daha Fazla İçerik
Yazarlar
Çok Okunanlar
-
forbes.com.tr
Dünyanın en zengin 10 insanı (Ocak 2025)
-
-
forbes.com.tr
En zengin Türklerin sıralaması nasıl değişti?
-
Nilgün Balcı Çavdar, Cem Cemal Pekin, Erkan Kızılocak
Forbes Türkiye dolar milyarderi Türkler 2025 listesi
-