LC Waikiki Avrupa'nın zirvesini hedefliyor
LC Waikiki, global büyüme yolculuğunun 15’inci yılında, Avrupa’nın en büyük beş moda markasından biri konumuna geldi, faaliyet gösterdiği 61 ülkenin 23’ünde pazar lideri oldu. Bu yıl 1,2 milyar dolara yapan şirket, 2025’te bu rakamı 1,4 milyar dolara çıkaracağını öngörüyor. 2026 yılı sonuna kadar da Avrupa’nın en büyük üç hazır giyim markasından biri olmayı ve İngiltere, Almanya ve Fransa gibi gelişmiş pazarlara adım atmayı hedefliyor. Türkiye’nin en büyük hazır giyim markasının, bin 300 mağazasının 700’ü artık Türkiye dışında. Ancak 290 milyar TL’lik cirosunun yüzde 60’ı halen Türkiye’den geliyor. Hedeflerine ulaştıklarında bu oran da yarı yarıya olacak hatta belki yurtdışı gelirlerin payı iç pazarı geçecek.
LC Waikiki Yönetim Kurulu Başkanı Vahap Küçük, Belgrad’ta Türk ekonomi basınıyla buluşmadan kısa bir süre önce Güney Amerika’daki genişlemelerine yeni bir ülke daha eklemiş ve Şili’de ilk mağazalarını açmışlardı. 2022’den bu yana Dominik Cumhuriyeti, Kosta Rika, Venezuela, Panama, Peru gibi Güney Amerika ülkelerinde mağaza açarken yaptığı ziyaretlerin kendisi için de farklı bir tecrübe olduğunu ve Güney Amerika’da büyümelerini sürdüreceklerini söylüyor.
Yurtdışında yeni bir evreye geçiyor
Sadece Güney Amerika’da değil, Afrika kıtasında da işleri iyi gidiyor. LC Waikiki, 2009 yılında ilk olarak Romanya’da mağaza açarak başladığı yurtdışı büyümesinde şimdi yeni bir evreye geçiyor. Tıpkı iç pazarda mağazalaşırken önce en zengin il ve ilçelerden başlamadıkları gibi yurtdışında işe gelişmiş ülkelerden başlamadılar. Küçük’ün “İlk mağazalarımızı, Nişantaşı’nda İstiklal Caddesi’nde açmadık. Önce Bağcılar’a, Gaziosmanpaşa’ya, Ümraniye’ye gittik. Ankara’nın Kızılay’ında değil, Keçiören’inde Mamak’ta… Anadolu’da Samsun’da, Trabzon’da, Malatya’daydık. Bu tecrübe yurt dışında da aynı politikayı gütmemize vesile oldu” diyerek anlattığı gibi önce, Romanya’dan başlattıkları global yolcukları, Doğu Avrupa ülkeleri, Rusya, Moğalistan, Güney Amerika, Asya ve Güney Amerika ile devam etti. Ancak çok yakında İstanbul Bağdat Caddesi’nde mağaza açacakları gibi, İngiltere, Almanya ve Fransa gibi gelişmiş ülkelere adım atmayı planlıyorlar. “Fransa olursa Paris’te olur” diyor Vahap Küçük. LC Waikiki, 2004-2005 yıllarında da bunu denemiş örneğin Almanya’da mağaza açmış ama sona kapatmıştı. “O zaman boyumuzun ölçüsünü almıştık” diyor açık yüreklilikle Küçük. Ama şimdi gerekli deneyime ve ölçeğe ulaştıkları için vakit geldi.
LC Waikiki şu anda Avrupa’nın en büyük 5’inci hazır giyim markası. 2026 yılı sonuna kadar ilk üçe girmeyi bunu da ilk üç markanın FAVÖK oranına sahip olarak başarmayı hedefliyorlar. Vahap Küçük’ün verdiği bilgiye göre şu anda da operasyonel verimlilikleri sayesinde FAVÖK marjları rakipleri kadar iyi.
2024’ü 207 milyar TL ciro ile kapatan şirket cirosunun yüzde 60’ını halen Türkiye’den elde ediyor. Vahap Küçük 2017’de, Forbes Türkiye’ye cirolarının yüzde 35’inin yurtdışındaki mağazalardan geldiğini bu oranın 2019’da eşitleneceğini söylemişti. Oran halen eşitlenmiş değil ama LC Waikiki büyümesini hız kesmeden hatta artırarak devam ettiriyor. Çünkü 10 yıldan fazla bir zamandır her yıl ortalama yüzde 30’lar seviyesinde büyüyen şirket, 2025 yılı sonunda yüzde 40 büyümeyle cirosunu 290 milyar TL’ye ulaştırmayı hedefliyor. Bu büyüme oranları LC Waikiki’nin ölçeği düşünüldüğünde hayli yüksek.
Vahap Küçük, “iyi giyinmek herkesin hakkı” mottosunun hakkını verdiklerini düşünüyor. “Bundan 15-20 yıl önce TUİK rakamlarına göre bir aile gelirinin yüzde 10’unu giyime ayırıyordu. Şimdi yüzde 5.5. Eminim burada LC Waikiki’nin büyük katkısı olmuştur” diyor. Giyimi demokratikleşme politikaları, sadece Türkiye’de değil, adım attıkları 60 yeni pazarda da karşılık bulmuş görünüyor.
Küçük, Kolombiya’yı ziyaretinde, hemen önlerinde giden aracın üzerinde LC Waikiki markasını görünce mutluluk duymuş. Dünyanın en büyük üç hazır giyim markası arasına girmeleri Türkiye’deki müşterilerini de gururlandıracak bir başarı olacak.
Hazır giyim devinin en büyük hissedarları
Forbes’un milyarderler listesinde yer Türkiye’nin en büyük hazır giyim markasının hissedarlarından sadece ikisi yer alıyor. Mustafa Küçük ve Şefik Yılmaz Dizdar. LC Waikiki’nin en büyük hissedarı yüzde 49,9 oranında hisseye sahip olan Küçük Ailesi. İkinci büyük ortak olan Dizdar Ailesi’nin de şirkette yüzde 36,1 oranında hissesi bulunuyor.
Mustafa Küçük Forbes’un milyarderler listesinde 1,8 milyar dolar servetiyle yer alıyor.
Şefik Yılmaz Dizdar ise 1,7.
Yönetim Kurulu Başkanı Vahap Küçük’ün LC Waikiki’deki hisselerinin oranıysa yaklaşık yüzde 9. Listede yer almıyor ama onun da serveti Forbes’un hesaplamalarına göre, 415 milyon dolar civarında.
"Ekonomi" Kategorisinden Daha Fazla İçerik
Yazarlar
Çok Okunanlar
-
forbes.com.tr
Dünyanın en zengin 10 kişisi (Kasım 2024)
-
forbes.com.tr
Dünyanın en zengin 10 insanı (Ocak 2025)
-
forbes.com.tr
En zengin Türklerin sıralaması nasıl değişti?
-
Nilgün Balcı Çavdar
Türk Milyarderler
-
Eren Taşar
2025'te yatırımcıları neler bekliyor?