Google’ın yapay zekası seyahat şirketlerine zarar vermeye başladı
Google mayıs ayında yapay zeka tarafından üretilen arama sonuçlarını yayınladıktan sonra bir kaos meydana geldi. Yapay zeka modelleri insanlara tutkaldan pizza yapmalarını, günde bir taş yemelerini ve böbrek taşı düşürmek için bol bol idrar içmelerini söyledi. Ancak trafik için Google'a bel bağlayan çok sayıda işletme için bu değişiklik başka bir nedenle sarsıcı oldu. Seyahat rezervasyon sitesi Kayak gibi bazı şirketler, AI Overviews adı verilen yeni ürünün insanları web sitelerini ziyaret etmekten vazgeçirebileceğini, çünkü ihtiyaç duydukları tüm yanıtları doğrudan Google'ın ana sayfasında bulabileceklerini söyledi.
Sonuçlara tıklamaya ihtiyaç kalmıyor
Kayak'ın CEO'su ve kurucu ortağı Steve Hafner Forbes'a yaptığı açıklamada, “Örneğin artık uçuş durumunu kontrol etmek için Kayak'a girmiyorlar. Bunu doğrudan yapay zeka özetinden yapabiliyorlar” dedi. Bu, ürün değişikliğinin trafik için Google aramasına güvenen bazı şirketlere zarar verdiği yollardan sadece bir tanesi. Hafner, AI tarafından oluşturulan sonuçların işleri üzerinde küçük bir olumsuzluk yarattığını dile getirdi ancak kesin ölçümleri paylaşmayı reddetti. Kayak, AI Overviews altında görünen ilk birkaç sponsorlu bağlantıya tepki göstererek o alan için daha fazla teklif verdi. Hafner, “Ekosistem genelinde daha az tıklama oluyor. Dolayısıyla, olan az sayıda tıklamalar için mücadele etmek her zamankinden daha önemli” ifadelerini kullandı.
Yeni yollar arıyorlar
Google'ın ikonik ana sayfası sadece dünyanın online cevap merkezi değil. İnternetteki en değerli gayrimenkul olarak, insanlar seyahat yerleri veya yemek isteklerini yazdıklarında müşteri bulan milyonlarca işletme için bir dayanak noktası. Yapay zeka arama sonuçları, daha fazla insanın sorularını Google'dan uzaklaşmalarına gerek kalmadan yanıtlayarak bu modeli çökertebilir. Şimdi, bu tıklamalara bel bağlayan işletmeler, pazarlama stratejilerini ayarlayarak ve hatta arama devini tahtından indirmeyi uman yapay zeka girişimcileri ile ittifak kurarak kullanıcıları cezbetmek için yeni yollar bulmaya çalışıyor.
Özellikle seyahat sektöründeki şirketler zaten Google sonuçlarına bağımlı ve yapay zeka özetleri onları insanlara nasıl ulaştıklarını yeniden değerlendirmeye sevk etti. Seyahat yorumları sitesi Tripadvisor için bu durum, içeriğin dünya genelinde nasıl farklı gösterildiğini gözlemlemek gibi arama motoru optimizasyonu (SEO) yöntemlerinin daha fazla test edilmesine yol açtı.
Kullanan insan sayısı artacak
Tripadvisor'ın küresel pazarlamadan sorumlu başkan yardımcısı Matt Dacey Forbes'a verdiği demeçte, Google'ın daha fazla sorgu türü için AI Overviews kullanmasıyla birlikte, şirketin gelecek altı ila 18 ay içinde daha fazla insanın yapay zeka aramasını kullanmaya başlayacağını tahmin ettiğini söyledi. Dacey, “Bu gerçekten anlamlı bir şekilde değişmeye başladığında, gerçek arama sonuçlarının daha büyük bir değişim geçirmeye başlayacağını düşünüyorum. Şu anda dikkatle izlediğimiz şey de bu” dedi.
Bu durum şu anda en azından kamuya açıklanan rakamlara göre herhangi bir doğrudan gelir etkisinden ziyade değişen çevrimiçi ekonominin bir habercisi. Kayak'ın ana şirketi olan ve Booking.com, OpenTable ve Priceline'ın da sahibi olan Booking Holdings'in üçüncü çeyrekteki geliri, AI Overviews'ın lansmanından önce ve sonra olmak üzere bir önceki yılın aynı dönemine göre yüzde 9 artarak 7,9 milyar dolara ulaştı. Şirket Kayak'a özel gelirleri açıklamıyor. Aynı dönemde Yelp de yüzde 4'lük bir artışla 360 milyon doların üzerine çıkarken, Tripadvisor daha az bir düşüşle 532 milyon dolar civarına geriledi.
SEO uzmanları Forbes'a SEO'da henüz büyük bir değişiklik görmediklerini söyledi. Bunun nedeni AI Overviews’a geçişin, Google'ın son on yılda yaptığı değişikliklerin doğal bir evrimi olması ve bir sorguya yanıt olarak gösterdiği on mavi bağlantı kısmında uzaklaşması. AI Overviews yayınlanmadan önce bile üçüncü tarafların organik arama sonuçlarına ulaşmadan önce tablolar, videolar ve haritalar görebiliyordunuz.
On yıldan uzun bir süre önce şirket, web sitelerinden pasajlar alan ve bunları dökme demir tavanın nasıl temizleneceği (Google, az miktarda sabunun iyi olduğunu söylüyor) veya martininin nerede icat edildiği (görünüşte San Francisco ancak tartışmalı) gibi sorulara kesin cevaplar olarak sunan öne çıkan snippet'leri alanını yayınlamaya başladı. Şirketler zaten arama sonuçlarında yavaş yavaş azalan alanlar için savaşıyorlardı. Yine de, Google'ın yapay zeka özetleri diğer sitelere bağlantı da sağlıyor.
Bilgi kalitesi düşmeye başlar mı?
Kayak gibi Yelp de Google'ın insanları açık web'e yönlendirmek yerine kendi ana sayfasına yığacağından endişe ediyor. Yelp'in kamu politikalarından sorumlu başkan yardımcısı David Segal, Forbes'a verdiği demeçte, “Zaman içinde, bunun üçüncü taraf sitelere daha az trafik çekmesine yol açma ihtimali yüksek” dedi. Segal, bu sorunun uzun vadede Google'a zarar vereceğini savunuyor: Arama motoru üçüncü taraflardan içerik alıp bunları yapay zeka sonuçları şeklinde yeniden yayınladıkça, bu şirketler yeni içerik yaratmaya daha az teşvik edilebilir. Segal, bu durumda internetteki bilgi kalitesinin bir bütün olarak düşmeye başlayacağını ve Google'ın kullanıcılara geri sunacak daha az yararlı içeriğe sahip olacağını, bunun da sonunda Google'ın müthiş reklam işine zarar verebileceğini söyledi.
"Teknoloji" Kategorisinden Daha Fazla İçerik
Yazarlar
Çok Okunanlar
-
forbes.com.tr
Dünyanın en zengin 10 insanı (Ocak 2025)
-
forbes.com.tr
Dünyanın en zengin 10 kişisi (Kasım 2024)
-
forbes.com.tr
En zengin Türklerin sıralaması nasıl değişti?
-
Erkan Kızılocak
Forbes Girişim 50 Listesi: Zirve finteklerin
-
Nilgün Balcı Çavdar
Türk Milyarderler