Google, Chrome'u satmak zorunda kalabilir
ABD Adalet Bakanlığı yetkilileri, ağustos ayında Google’ın tekelleştiğine hükmeden yargıç Amit Mehta'ya, Chrome internet tarayıcısını satması kararını vermesini talep edecek. Bloomberg’de yer alan habere göre bu, Google’a karşı açılan tekelleşme davasındaki son gelişme.
Adalet Bakanlığı yetkilileri ayrıca Mehta'dan Google'ın Chrome'dan elde ettiği sonuçları ve verileri lisanslamasını talep etmesini ve internet sitelerine, içeriklerinin Google'ın yapay zeka ürünleri tarafından kopyalanmasını engellemek için daha fazla seçenek sunmasını istemeyi planlıyor.
Google bazı değişiklikler yapar ve bu sayede daha rekabetçi bir piyasa yaratırsa, hükümet daha sonra Chrome'un satılmasının gerekip gerekmediğine karar verebilir. Haberde antitröst yetkililerinin; milyarlarca telefon, tablet, televizyon ve daha fazlasının arkasındaki işletim sistemi olan Android'in satışını zorunlu kılacak bir seçeneği de geri çektikleri belirtildi.
Şaşırtıcı gerçek
Yüzde 66.7. Bu oran, Google Chrome'un sahip olduğu tarayıcı pazar payı. Bu, Safari'nin (yüzde 18), Edge'in (yüzde 5) ve Firefox'un (yüzde 3) pazar payından çok daha büyük.
Büyük sayı
65,9 milyar dolar. Google'ın ana reklamcılık işinin son çeyrekte elde ettiği gelir miktarı. Teknoloji devinin bildirdiği 88,3 milyar dolarlık toplam gelirin büyük bir kısmını oluşturuyor.
Arka plan
Yargıç Mehta, ağustos ayında Alphabet'in bir yan kuruluşu olan Google'ın, özel dağıtım anlaşmaları yaparak ve genel arama metin reklamları için “rekabet üstü fiyatlar” talep ederek “rekabet karşıtı davranışlar” sergilediğine hükmetti.
ABD Adalet Bakanlığı (DOJ) ve birkaç eyalet, özellikle Google'ı cep telefonları ve bilgisayarlarda varsayılan arama motoru olarak zorunlu kılan özel anlaşmalar yaptığı iddiasıyla suçladı ve bunun rekabet karşıtı ve dışlayıcı bir pazar yarattığını öne sürdü.
Mehta, şu anda Google'ın, iddia edilen antitröst ihlallerini düzeltmek için hangi adımları atabileceğini belirliyor ve şirket, ağustos ayındaki karara itiraz etmeyi planlıyor. Google'dan talep edilen değişiklikler, nihai kararın Ağustos 2025’te verilmesinden önce, nisan ayında ele alınacak.
Perspektif
Google'ın dijital reklamcılık uygulamaları yalnızca ABD'de değil, küresel çapta da mercek altında. Birleşik Krallık Rekabet ve Piyasalar Kurumu, Google'ın yayıncı reklam sunucusu ve satın alma araçlarını işleterek ülkedeki rekabeti kısıtlamak için hakim konumunu kötüye kullandığını geçici olarak tespit etti. Avrupa Komisyonu ise geçen yıl Google'ın reklam teknolojisinin AB antitröst kurallarını ihlal ettiğine dair ön değerlendirmesini paylaşmıştı.