;
Arama

Ferrari’nin lüks otomobil pazarındaki hakimiyetinin sırrı

Ferrari’nin üretimi sınırlı tutması, spor otomobillerinin gıpta ile bakılmasına ve şirketin Avrupa'nın en değerli otomobil üreticisi olmasına yardımcı oluyor.

21 Şubat 2025, 09:49 Güncelleme: 21 Şubat 2025, 09:54

Liste fiyatı 3,7 milyon dolar olan Ferrari'nin yeni hiper otomobili ekim ayında bir değişiklikle kamuoyuna tanıtıldı: Satışa sunulmadı. Ferrari'nin tarihindeki en pahalı üretilen aracı olan alçak salınımlı, yüksek lansmanlı F80 modelinin 799 adedinin tamamı Luc Poirier gibi üst düzey müşterilere vaat edilmişti. Montrealli emlak girişimcisinin halihazırda 42 Ferrari'si var. Bir tane daha satın almasına izin verildiği için kendisini “şanslı” hissettiğini söyledi. Poirier, “Ferrari tarafından hiper otomobillerinden biri için seçilmek her koleksiyoncu için gerçek bir dönüm noktasıdır” dedi.

Para yeterli değil


Üst sınıf bir Ferrari almak için para yeterli değil. Şirketle uzun vadeli bir ilişki içinde olmanız gerekiyor. Müşterilerinin kudurmuş hayranlığını sınırlara dayalı bir iş modeliyle kullanan ünlü İtalyan şirketi yeni bir altın çağın tadını çıkarıyor. Yaklaşık on yıl önce ilk halka arzından bu yana hisseleri neredeyse on kat artan Ferrari, geçen yıl sadece 13 bin 752 araç teslim etmesine rağmen 90 milyar dolar değerinde ve Avrupa'nın en değerli otomobil şirketi. 

“Biz otomotiv şirketi değiliz”


Geçen yıl 9 milyondan fazla otomobil satan Volkswagen'in piyasa değeri yaklaşık 40 milyar dolar daha düşük. Avrupa'nın otomobil endüstrisinin çoğu zayıf bir iç pazar, elektrikli araçlara maliyetli bir geçiş ve Çin'den gelen yeni rekabet nedeniyle sıkıntı yaşıyor. Bir teknoloji şirketine değer biçerek ABD'nin en değerli otomobil üreticisi haline gelen Tesla gibi Ferrari de daha güvenilir bir akran grubuyla benzerlikleri kanalize ederek Avrupa ödülünü kazandı: Fransız çanta üreticileri. İcra Kurulu Başkanı Benedetto Vigna, Ferrari'nin merkezinin bulunduğu kuzey İtalya'daki Maranello kentinde kısa süre önce verdiği bir röportajda “Biz bir otomotiv şirketi değiliz.Biz aynı zamanda otomobil üreten lüks bir şirketiz” dedi. 

Hermès karşılaştırması


Ferrari'nin 2015'teki halka arzı sırasında pek çok analist lüks bir iş modelinin bir otomobil üreticisi için işe yarayacağına şüpheyle yaklaşıyordu. Eski CEO Sergio Marchionne eskiden Hermès ile karşılaştırmalar yapardı ki bu paralellik artık yaygın olarak kabul ediliyor. Fransız moda evi, çok sevilen Birkin el çantasının arzını sınırlandırarak mağazalarında bekleme listelerine ve büyük bir yeniden satış pazarına yol açıyor. Müşteriler listede üst sıralara çıkmak için her türlü başka Hermès biblosunu satın alıyor.

Ferrari'nin bir lüks lideri haline gelmesi, kurucusu Enzo Ferrari'nin oğlu Piero Ferrari'nin ve Fiat markası aracılığıyla onlarca yıl önce şirketin kontrolünü ele geçiren İtalyan Agnelli ailesinin servetlerini yeniden canlandırdı. Halka arzda her iki aile de şu anda milyarlarca dolar değerinde olan hisseleri ellerinde tuttu.

Ferrari yatırımlarından kazançlı çıkan bir başka grup da koleksiyoncular. Çoğu otomobil, çoğu standart Ferrari de dahil olmak üzere değer kaybeden varlıklardır. Ancak nadir bulunan Ferrari'lerin değeri son yıllarda yükseldi. Merkezi Traverse City, Mich'de bulunan uzman otomobil sigortacısı Hagerty'ye göre, LaFerrari olarak adlandırılan önceki nesil Ferrari hiper otomobilinin iyi korunmuş bir örneği 3,8 milyon dolara alıcı buluyor. Model 2013 yılında 499 adetlik bir üretimle piyasaya sürüldüğünde, liste fiyatı 1,4 milyon dolardı.

Birkaç yüz bin doları olan herkes, birkaç yıl beklemeye razı olduğu sürece normal bir Ferrari satın alabilir. Standart modeller kesinlikle sınırlı sayıda üretilmese de, şirket hala Enzo Ferrari'nin kıtlık düsturuna göre yaşıyor: Ferrari her zaman pazarın talep ettiğinden bir araba daha az teslim edecek.

Sınırlı sayıda üretilen Ferrariler daha da nadir ve bir galeriye girip bir tane satın alamazsınız. Bunlar normal modellerin özel versiyonlarından tasarım odaklı üretilen LaFerrari ve F80 gibi on yılda bir üretilen hiper otomobillere kadar uzanıyor. Bu tür modeller, geçen yıl teslimatların sadece yüzde 7'sini oluşturmalarına rağmen şirketin tüm ürün yelpazesi için sipariş akışının devam etmesine yardımcı oluyor. Hagerty'ye göre koleksiyoncular LaFerrari veya İtalyanca'da ikon anlamına gelen Icona almaya hak kazanmadan önce ortalama 10 yeni Ferrari satın aldılar.


"Otomobil" Kategorisinden Daha Fazla İçerik

  • Avrupa otomotiv sanayisi nasıl kurtulabilir?

    Avrupa otomotiv sanayisi nasıl kurtulabilir?

  • Tesla'nın Nissan'a yatırım yapması isteniyor

    Tesla'nın Nissan'a yatırım yapması isteniyor

  • Trafiğe kaydı yapılan araç sayısı azaldı

    Trafiğe kaydı yapılan araç sayısı azaldı

  • Honda: Nissan CEO'su Uchida görevden ayrılırsa görüşmelere devam ederiz

    Honda: Nissan CEO'su Uchida görevden ayrılırsa görüşmelere devam ederiz

  • Porsche Çin'de neden artık premium segmentinde değil?

     Porsche Çin'de neden artık premium segmentinde değil?

  • Otomotiv üretimi ocak ayında geriledi

    Otomotiv üretimi ocak ayında geriledi

Yazarlar

Çok Okunanlar