Çinli elektrikli araç üreticileri AB duvarına çarptı
Çinli otomobil üreticileri, yeni gümrük vergilerinin bölgeye otomobil ithalatının maliyetini yüzde 35'e kadar artırmasının ardından, Avrupa'nın elektrikli araç pazarındaki payı tüm zamanların en düşük seviyesine geriledi. Otomotiv araştırmacısı Dataforce'a göre BYD ve SAIC Motor gibi üreticiler, ekimde Avrupa Birliği genelindeki elektrikli araç kayıtlarının yüzde 8,2’sini oluştururken bu oran kasımda yüzde 7,4’e düştü. Bu mart ayından bu yana görülen en düşük seviye.
AB, devlet yardımının Çin'in elektrikli araç endüstrisine haksız bir avantaj sağladığını tespit eden bir soruşturmanın ardından ekim ayı sonunda ek gümrük vergilerini uygulamaya koydu. Aylar süren görüşmeler ticari anlaşmazlığı çözemedi ve Brüksel'in yeni ücretleri mevcut yüzde 10'luk ithalat vergisinin üzerine eklemesine yol açtı. BMW ve Tesla gibi Batılı markalar tarafından üretilenler de dahil olmak üzere Çin'de üretilen tüm elektrikli araçlar gümrük vergisine tabi olmakla birlikte, miktarlar bir otomobil üreticisinin ne kadar destek aldığına ve AB'nin soruşturmasıyla işbirliği yapıp yapmadığına bağlı olarak değişiyor.
En büyük darbeyi MG aldı
MG'nin devlete ait olan ana şirketi SAIC, şu anda toplam yüzde 45 olan gümrük vergileriyle en ağır darbeyi aldı. Uzun süredir Avrupa'da en çok satan Çinli otomobil üreticisi bir başka araştırma firması olan Jato Dynamics tarafından sağlanan verilere göre geçen ay bir önceki yıla göre kayıtlarda yüzde 58'lik bir düşüş kaydederek son zamanlarda bocaladı.
MG'deki düşüşün ortasında BYD, Avrupa genelinde kasım ayında iki kattan fazla artarak 4 bin 796 araca ulaşan kayıtlarla ilerlemeye devam etti. Dataforce analistlerinden Julian Litzinger, “MG büyük gerilemeler yaşarken BYD pazarı ele geçiriyor” dedi. Litzinger, BYD'nin büyümesinin sağlıklı olduğunu ve kayıtlarının yaklaşık yüzde 80'inin özel ve filo müşterilerine atfedildiğini de sözlerine ekledi.
Büyük küresel pazarlara açılmaya hevesli Çinli otomobil üreticileri, ABD'den fiilen dışlandıktan sonra Avrupa'da da dirençle karşılaştı. Düşük batarya maliyetleri Çinli firmalara fiyat avantajı sağlarken, ABD ve AB'deki yetkililer yerel otomobil üreticilerini korumak için harekete geçti. Almanya, Fransa ve İtalya'da yüz binlerce işçiyi istihdam eden sektör, yanmalı motorlu araçlardan uzaklaşma sürecinde zorlanıyor.
Litzinger, AB gümrük tarifelerinin Çin'in bölgedeki atılımlarını körelttiğini ancak genel olarak beklenenden daha küçük bir gerilemeye yol açtığını söyledi. Ancak Almanya ve Fransa'da, Çinli üreticilerin elektrikli araç kayıtlarının kasım ayında bir önceki yıla göre yarıdan fazla azaldığını da belirtti. Buna karşılık, Çinli elektrikli araç üreticileri, AB üyesi olmayan ve tarifeleri benimsemeyen Birleşik Krallık'ta yıldan yıla yüzde 17'lik bir artış kaydetti.
Elektrikliye geçiş yavaşladı
Bir zamanlar kaçınılmaz olarak görülen elektrikli araçlara geçiş, 2024 yılında birçok küresel pazarda yavaşladı ve daha öngörülemez hale geldi, bu da otomobil üreticilerinin model serilerinden fabrika konumlarına ve hatta kurumsal yapılarına kadar stratejilerini yeniden değerlendirmelerine yol açtı. Çinli otomobil üreticileri Avrupa'da üretimi yerelleştirmek için adımlar atıyor ancak bu çabaların olgunlaşması zaman alacak.
"Otomobil" Kategorisinden Daha Fazla İçerik
-
-
-
Otomobilde engellilere ÖTV muafiyetine yerlilik şartı: Hangi otomobiller satın alınabilecek
Halit Bolkan
-
-
-
Yazarlar
Çok Okunanlar
-
forbes.com.tr
Dünyanın en zengin 10 kişisi (Kasım 2024)
-
forbes.com.tr
En zengin Türklerin sıralaması nasıl değişti?
-
Nilgün Balcı Çavdar
Türk Milyarderler
-
forbes.com.tr
2025 Forbes 30 altı 30'dan İlayda Şamilgil: NASA projesinden kendi girişimine
-
Nilgün Balcı Çavdar
Bir varmış bir yokmuş