;
Arama

Chatbot nesli: Z kuşağının yüzde 93'ü iş yerinde yapay zeka kullanıyor

Z kuşağı iş yerinde yapay zeka kullanımına büyük önem veriyor ve bunun onlara büyük bir avantaj sağladığı öne sürülüyor.

16 Şubat 2025, 10:00 Güncelleme: 16 Şubat 2025, 11:45

Büyüyen Z kuşağı işgücü, iş-yaşam dengelerini iyileştirmek ve ideal olarak angaryaları otomatikleştirerek işlerini daha anlamlı hale getirmek için yapay zekayı benimsedi. Google geçen yıl 20'li ve 30'lu yaşlarındaki binden fazla bilgi çalışanıyla anket yaptığında, kendilerini Z Kuşağı olarak tanımlayanların yüzde 93'ü haftada iki veya daha fazla yapay zeka aracı kullandıklarını söyledi. Yetenek ve personel bulma firması Randstad, geçen yıl yayınladığı bir raporda Z kuşağının ofiste yapay zekayı idari görevlerden sorun çözmeye kadar her alanda yaşlı meslektaşlarına kıyasla daha sık kullandığını ortaya koydu. 

Teknolojiyle büyüyen nesil


Deloitte'un ABD baş inovasyon sorumlusu Deborah Golden, bu kuşağın “teknolojiyle sorunsuz bir şekilde iç içe büyüyen” kuşak olduğunu söyledi.Golden onlar için “Yapay zeka ile etkileşim kurmak kasıtlı olmaktan çok sezgisel bir his” dedi. Z kuşağının ABD işgücündeki payı kısa süre önce baby boomers kuşağını geçti ve Z kuşağının bu yıl küresel işgücünün dörtte birinden fazlasını oluşturması bekleniyor. Onların bir chatbot nesline dönüşmesi, işyeri üzerinde sismik bir etki yaratabilir. İşverenler teknolojinin üretkenlik kazanımlarından faydalanmak istedikçe, yapay zeka yeterliliği birçok iş için ön koşul haline geliyor ve onu benimsemekte hızlı olmayanları geride bırakıyor. YZ'nin iş fırsatlarını ellerinden alacağı endişesiyle pek çok genç, cazip olabilmek için beceri kazanmaya çalışıyor. Ancak bazı uzmanlar, yapay zekanın otomatik pilotta çalışmasının uzun vadede Z kuşağına zarar verebileceğinden endişe ediyor.

İşlerinin ellerinden alınacağından korkuyorlar


Z kuşağının yapay zeka istihdamı, yapay zekanın işlerinin yerini almasından duydukları korkudan da kaynaklanıyor. Bu endişe temelsiz değil: Geçen sonbaharda yapılan bir analiz, 2024 yılında yapay zeka nedeniyle 12 binden fazla işten çıkarma olduğunu ortaya koydu. Örneğin, Microsoft ve LinkedIn'in geçen yıl 31 bin bilgi çalışanı ile yaptığı bir anket, yapay zekanın Z kuşağının mesleki gelişimini hızlandırabileceğini öne sürdü. Ankete katılan lider konumundaki çalışanların yüzde 71'i, daha geleneksel deneyime sahip olanlar yerine yapay zeka uzmanlığına sahip adayları işe almayı tercih edeceklerini ve yaklaşık yüzde 80'i yapay zeka konusunda bilgili çalışanlara daha fazla sorumluluk vereceklerini söyledi.

Gelişimi engelliyor mu?


Teknoloji alanında işe alım konusunda uzmanlaşan Tatiana Becker, nihayetinde işverenlerin sadece Z Kuşağı çalışanlarıyla değil, her düzeyde yapay zeka becerilerine sahip kişilerle daha fazla ilgileneceğini söyledi. Ancak bazı insanlar yapay zekayı kestirme bir yol olarak kullanmanın uzun vadede Z kuşağı çalışanlarına zarar verebileceğinden endişe ediyor. Şirketler için e-öğrenme yazılımı sağlayan TalentLMS tarafından iş yerinde yapay zeka kullanan Z kuşağı çalışanlarıyla yapılan çevrimiçi bir ankette, katılımcıların yüzde 40'ı yapay zekanın öğrenebilecekleri görevleri yaparak gelişmelerini engellediğine inandıklarını belirtti. 

Başka bir çalışma YZ araçlarına aşırı güvenin, özellikle genç yetişkinler arasında eleştirel düşünme yapısını da etkilediğini öne sürdü. Microsoft ve Carnegie Mellon Üniversitesi'ndeki araştırmacılar tarafından yakın zamanda yayınlanan bir makalede de benzer bir bulguya ulaşıldı: İnsanlar yapay zekayı ne kadar çok kullanır ve ona güvenirse, eleştirel düşünme becerilerine o kadar az güveniyorlar.

Yöneticileri yerine yapay zekaya güveniyorlar


Daha da endişe verici olan ise bir sektör araştırma ajansı olan Workplace Intelligence ve yetenek geliştirme firması INTOO tarafından yapılan bir ankete katılan Z kuşağının yaklaşık yarısı, rehberlik için yöneticileri yerine yapay zekaya başvurduklarını söyledi. Yazar ve işyeri stratejisti Erica Keswin bu duruma şaşırmıyor. Birçok Z kuşağı, pandemi nedeniyle üniversitede ve kariyerlerinin başlarında kritik öneme sahip yüz yüze mentorluk fırsatını kaçırdı. Keswin, “Birçok Z kuşağı çalışanı, zor konuşmalar yapmak için yöneticileriyle bağlantı kurmakta rahat değil ve soruları yapay zekaya yöneltmeyi daha kolay bulabilirler” diye ekledi. Yapay zeka yöneticilerin aksine, sürekli erişilebilir ve anlıktır ve yargılamadan yanıtlar verir.


"Yapay Zeka" Kategorisinden Daha Fazla İçerik

  • OpenText Türkiye’de yeni yapay zeka çözümü Aviator'u tanıttı

    OpenText Türkiye’de yeni yapay zeka çözümü Aviator'u tanıttı

  • Eski OpenAI çalışanı Mira Murati rakip yapay zeka girişimi başlattı: Thinking Machines Lab

    Eski OpenAI çalışanı Mira Murati rakip yapay zeka girişimi başlattı: Thinking Machines Lab

  • Meta'dan denizaltı kablo döşeme planı: 50 bin kilometrelik Waterworth Projesi 5 kıtayı birbirine bağlayacak

    Meta'dan denizaltı kablo döşeme planı: 50 bin kilometrelik Waterworth Projesi 5 kıtayı birbirine bağlayacak

  • OpenAI, Elon Musk’ın devralma hamlesine karşı önlem alıyor

    OpenAI, Elon Musk’ın devralma hamlesine karşı önlem alıyor

  • Çin hava durumu kurumu DeepSeek’i kullanacak

    Çin hava durumu kurumu DeepSeek’i kullanacak

  • Girişimcilerin kaçırmaması gereken etkinlikler

    Girişimcilerin kaçırmaması gereken etkinlikler

Yazarlar

Çok Okunanlar