;
Arama

Trump'ın ticaret savaşının şu ana kadar en büyük kaybedenlere lüks markalar

ABD Başkanı Trump’ın Meksika, Kanada ve Çin gibi ülkelerle başlattığı gümrük vergileri savaşından ilk olarak lüks otomobil üreticileri etkilendi. BMW'nin seri 3 sedanı yeni gümrük tarifelerine takılan yaklaşık bir düzine model arasında yer alıyor.

24 Mart 2025, 12:43 Güncelleme: 24 Mart 2025, 12:59

BMW 3 serisi bir zamanlar dünyanın en çok satan premium otomobilleri listesinin başında yer alıyordu. Bugün, sportif sedan kendini daha az arzu edilen bir listede buluyor: Gümrük kurbanı. Aralarında sportif ve nispeten uygun fiyatlı BMW 3'ün de bulunduğu yaklaşık bir düzine yabancı üretim model, ABD Başkanı Donald Trump'ın ticaret savaşına dahil olmuş durumda. Bunun nedeni, Meksika'daki bir fabrikada üretilen Alman sedanlarının, bu ayın başlarında yürürlüğe giren yeni yüzde 25'lik gümrük vergilerinden birçok otomobil üreticisine kısa bir erteleme kazandıran ABD-Meksika-Kanada serbest ticaret anlaşması kurallarına uymaması. 

Şimdilik tüketicilerine yansıtmıyor


Yakın zamana kadar 3 serisi ABD'ye ithal edildiğinde sadece yüzde 2,5'lik bir vergiye tabiydi. BMW bayilerine, etiket fiyatı yaklaşık 47 bin dolar olan otomobilin artık yüzde 27,5'lik bir tarifeye tabi olduğunu ve potansiyel olarak fiyat etiketine 10 bin dolardan fazla ekleme yapıldığını söyledi. BMW şimdilik müşterilerine ek maliyet yüklemeyecek. BMW'nin Kuzey Amerika bölümü bayilere yaptığı açıklamada, otomobil üreticisinin 1 Mayıs'a kadar ekstra yüzde 25 vergiyi tamamen karşılayacağını söyledi. BMW'nin ortaklarından Tom DeFelice III, şirketin tarifeleri absorbe etme taahhüdünün en azından bir süreliğine rahatlatıcı olduğunu belirtti. DeFelice, “Bu bize önümüzdeki iki ay için muazzam bir kesinlik sağlıyor. Ancak ondan sonra ne olacağını kim bilebilir?” dedi.

Milyar dolarlık fabrika


Mission Impossible filmindeki bir kovalamaca sahnesinde 3 serisinin sportif bir versiyonu kullanıldı. Model o kadar popülerdi ki SUV'lar son yıllarda sedanlara göre daha fazla tercih edilmeden önce BMW'nin toplam satışlarının yüzde 40'ından fazlasını oluşturuyordu. 2019 yılında BMW, seri 3’ün montajının yapıldığı yeni Meksika fabrikasını açtı ve fabrika için 1 milyar dolardan fazla harcama yaptı. Bir yıl sonra, Trump'ın müzakere ettiği USMCA yürürlüğe girdi ve diğer kuralların yanı sıra bir aracın parçalarının belirli bir yüzdesinin Kuzey Amerika'dan gelmesini zorunlu kıldı. Bernstein analistlerinden Stephen Reitman, şirketin Spartanburg, S.C.'de SUV ürettiği bir montaj tesisi olduğunu ancak seri 3 üretimini buraya kaydırmak için muhtemelen yer olmadığını söyledi. Reitman, Avrupa'dan araç sevkiyatının başka bir seçenek olabileceğini de ekledi.

Otomobil üreticisi 2024 yılında, Almanya'da üretilen bazı Seri 3 araçlar da dahil olmak üzere Avrupa Birliği'nden ABD'ye yaklaşık 150 bin araç ithal etti. Ancak otomobil üreticisi, Trump'ın AB'den gönderilen mallara uygulamakla tehdit ettiği ek gümrük vergilerinden daha fazla etkilenme riskiyle karşı karşıya. New Jersey BMW bayisi DeFelice, daha önce araçlarının hangi ülkelerde üretildiğine sadece müşterilerin teslimat sürelerini etkilediği için dikkat ettiğini söyledi. Son zamanlarda bu durum değişti.

Karlar darbe aldı


BMW geçen hafta yaptığı açıklamada yeni tarifelerin bu yılki kazançlarını yaklaşık 1 milyar dolar azaltacağını söyledi. Şirket ayrıca, serbest ticaret anlaşması gerekliliklerini yerine getirmek için fabrika çalışmalarının daha fazlasını Kuzey Amerika'da yapmaya çalışabileceğini belirtti. 25'lik gümrük vergisinin ilk kurbanlarından biri de Alman otomobil üreticisinin Meksika'daki fabrikasında üretilen Audi Q5 SUV oldu. Başlangıç fiyatı 40 bin dolar  aralığında olan Q5, Audi'nin ABD'de en çok satan modeli ve geçen yıl toplam ABD araç satışlarının yaklaşık üçte birini oluşturdu. 

Volkswagen'in lüks markası Audi'nin sözcüsü, otomobil üreticisinin karmaşık bir durumda bir sonraki adımlarının ne olması gerektiğini değerlendirdiğini söyledi. Audi yaptığı açıklamada, maliyetleri düşürmek ve verimliliği artırmak amacıyla birkaç yıl içinde 7 bin 500 kişiyi işten çıkaracağını duyurdu. Trump yönetimi birçok otomobil üreticisi için yeni gümrük vergilerini 2 Nisan'a kadar ertelediğinde, geçen yıl ABD'de satılan yaklaşık 300 bin araca karşılık gelen yaklaşık bir düzine model açıkta kaldı. Sektör verilerine göre bu rakam toplam ABD otomobil satışlarının yaklaşık yüzde 2'sine tekabül ediyor.

Çin bilmecesi


Şu ana kadar Trump'ın gümrük vergisi rejiminin en büyük yükünü lüks otomobil üreticileri çekiyor. Meksika ve Kanada'ya uygulanan ithalat vergilerinden ayrı olarak Çin'den yapılan ithalata aşamalı olarak yüzde 20 vergi uygulanmaya başlandı. Bu durum, Çin'den S90 sedan ve EX30 elektrikli otomobil ithal eden Çinli Geely Automobile'ın sahibi olduğu İsveç markası Volvo'yu tuzağa düşürdü. Bir Volvo sözcüsü, EX30'un zaten geçen yıl Biden yönetimi tarafından belirlenen Çin yapımı elektrikli araçlara yönelik yüzde 100'lük bir tarifeye tabi olduğunu ve şimdi de ek yüzde 20'lik tarifeye tabi olduğunu söyledi. 

Volvo sözcüsü, şirketin bu yıl içinde Belçika'daki bir fabrikadan model ithal etmeye başlamayı planladığını söyledi. Trump yönetimi ithal Avrupa otomobillerine ithalat vergisi getirilebileceğinin sinyalini vermiş olsa da, bu sayede Çin'in gümrük vergilerinden kaçınılmış olacak. 

Sektör verilerine göre Ford Motor ve General Motors, geçen yıl premium markalarının satışlarını desteklemek için Çin'den yapılan ithalata bel bağladı. Ford'un Çin'de üretilen Lincoln Nautilus SUV'u son aylarda markanın satışlarının yaklaşık üçte birini oluşturdu. GM'nin Buick markası ise satışlarının yaklaşık dörtte birini Çin'de üretilen Envision SUV'a borçlu.


"Ekonomi" Kategorisinden Daha Fazla İçerik

  • Forbes Türkiye dolar milyarderi Türkler 2025 listesi

    Nilgün Balcı Çavdar, Cem Cemal Pekin, Erkan Kızılocak
    Forbes Türkiye dolar milyarderi Türkler 2025 listesi

  • Latin Amerika'nın en zengin 10 kişisi 2025

    Latin Amerika'nın en zengin 10 kişisi 2025

  • En zengin 10 Çinli milyarder 2025

    En zengin 10 Çinli milyarder 2025

  • Gwynne Shotwell, SpaceX ile milyar dolarlık servete ulaştı

    Gwynne Shotwell, SpaceX ile milyar dolarlık servete ulaştı

  • Forbes 2025 dünyanın en zengin kadını

    Forbes 2025 dünyanın en zengin kadını

  • Dünyanın en zengin spor takımı sahipleri 2025

    Dünyanın en zengin spor takımı sahipleri 2025

Yazarlar

Çok Okunanlar

  • forbes.com.tr

    Dünyanın en zengin 10 insanı (Ocak 2025)


  • Dünyanın en zengin 10 kişisi (Kasım 2024)


  • forbes.com.tr

    En zengin Türklerin sıralaması nasıl değişti?


  • Nilgün Balcı Çavdar, Cem Cemal Pekin, Erkan Kızılocak

    Forbes Türkiye dolar milyarderi Türkler 2025 listesi


  • Türk Milyarderler