;
Arama

Trump’ın gümrük tarifeleri ikonik Amerikan pick-up’ını tehdit ediyor

Donald Trump'ın Kanada ve Meksika'ya uygulamayı planladığı yüzde 25'lik gümrük vergileri, Chevrolet Silverado'nun üretim sürecini tehdit ediyor. Silverado'nun parçaları çeşitli ülkelerden geliyor ve bu tarifeler aracın maliyetlerini artırabilir, üretimi zorlaştırabilir.

03 Mart 2025, 23:00

Chevrolet Silverado, yaklaşık otuz yıl önce piyasaya sürüldüğünden bu yana Amerika’nın en popüler pick-up kamyonetlerinden biri oldu. Ancak bu ikonik araç, Donald Trump’ın ticaret savaşının en büyük kaybedenlerinden biri haline gelebilir.

ABD başkanının Kanada ve Meksika’ya yüzde 25 oranında gümrük vergisi getirme tehdidi, Silverado’nun karmaşık ve uluslararası tedarik zinciri nedeniyle bu modeli ciddi şekilde riske atıyor. Yaklaşık 40.000 ila 70.000 dolar arasında değişen fiyat aralığıyla satılan bu General Motors modeli, üretiminin önemli bir kısmını ABD dışında gerçekleştiriyor.

Silverado’nun üretiminde uluslararası bağımlılık

Geçen yıl üretilen 673.000 Silverado’nun yüzde 31’i Meksika’nın Silao kentindeki GM fabrikasında, yüzde 20’si ise Kanada’nın Oshawa kentindeki tesiste monte edildi. Ancak ABD’de Michigan ve Indiana’daki üç fabrikada üretilen Silverado'lar bile tamamen yerli değil. Araçta kullanılan güç direksiyon ve kapı döşeme panelleri Meksika’da, arka aydınlatma Kanada’da, hava yastığı modülü Almanya’da ve merkezi ekran Japonya’da üretiliyor.

GM'in mali işler direktörü Paul Jacobson, şirketin Trump’ın seçilmesinden bu yana bu tarife tehdidine karşı hazırlık yaptığını belirtti. GM, üretimi yeniden düzenleyerek ABD dışındaki tesislerinde stok seviyelerini yüzde 30 oranında azalttı. "En son isteyeceğiniz şey, bir anda yüzde 25 daha pahalı hale gelen bitmiş stoklarla dolu bir depo olur" dedi.

Jacobson, tarifelerin kalıcı hale gelmesi durumunda GM'in fabrikalarının konumunu yeniden değerlendirebileceğini, ancak mevcut belirsizlik nedeniyle şirketin milyarlarca dolarlık harcama yaparak "işlerini bir oraya bir buraya taşıyamayacağını" vurguladı.

Meksika Silverado için hayati bir tedarik merkezi

Export Genius tarafından derlenen verilere göre, Silverado'nun temel bileşenleri ağırlıklı olarak Meksika'dan ithal ediliyor. 2023 yılında Meksika, Silverado için yaklaşık 30 milyar dolar değerinde parça ihraç etti; fren sistemleri bu miktarın 4,3 milyar dolarını oluşturdu.

Trump, şubat ayında Meksika ve Kanada'ya gümrük vergisi getirme tehdidinde bulunmuş, ancak uygulamanın başlamasına saatler kala bu kararı 30 gün ertelemişti. Geçen hafta yaptığı açıklamada ise 4 Mart'tan itibaren tarifeleri uygulamaya koyacağını duyurdu.

Otomotiv sektörü Trump'ın politikalarına karşı tepkili

Otomotiv sektöründeki en büyük endişe, Trump'ın ithalat vergilerini geri ödeme mekanizmaları olmadan getirme ihtimali. Normalde ithal edilen mallar tekrar ihraç edildiğinde bu vergiler telafi ediliyordu. Ancak Trump'ın uygulamasında böyle bir imkan sunulmayabilir.

Dan Hearsch, bu durumun "ticaret politikası olmaktan öte sınır güvenliği görüşmeleriyle ilgili bir hamle" olduğunu belirtti.

S&P Global Mobility otomotiv analiz direktörü Mike Wall ise şirketlerin tedarik zincirlerinde darboğaz noktalarını belirlemek için detaylı incelemeler yaptığını söyledi. "Ellerinden geldiğince bazı kaynakları değiştirmeye çalışacaklar," dedi. Ancak Meksika'dan ABD'ye üretim kaydırmanın hem zaman alıcı hem de maliyetli olacağı belirtiliyor. Daha yüksek iş gücü maliyetleri, Silverado'nun üretim maliyetlerini artırabilir.

Ford CEO'su Jim Farley, uzun sürecek tarifelerin "otomotiv endüstrisinde milyarlarca dolarlık kâr kaybına" neden olabileceğini söyledi.

Chrysler'in sahibi Stellantis'in başkanı John Elkann da Trump'ın Kanada ve Meksika'dan gelen mallara gümrük vergisi koymaması gerektiğini belirtti. Elkann, "Mevcut sistem, ABD içeriği zorunluluğu olmadan 4 milyona yakın aracın ülkeye girmesine izin veriyor" diyerek ABD'ye giriş yapan diğer yabancı menşeili araçlara dikkat çekti.


"Otomobil" Kategorisinden Daha Fazla İçerik

  • Hyundai, Türkiye’de elektrikli araç üretimine başlıyor

    Hyundai, Türkiye’de elektrikli araç üretimine başlıyor

  • Porsche Macan 4: Hızlı ve elektrikli

    Halit Bolkan
    Porsche Macan 4: Hızlı ve elektrikli

  • Honda birleşmesi iptal olan Nissan CEO değişikliğine hazırlanıyor

    Honda birleşmesi iptal olan Nissan CEO değişikliğine hazırlanıyor

  • Mercedes-Benz Çin'deki iş gücünü yüzde 15 azaltacak

    Mercedes-Benz Çin'deki iş gücünü yüzde 15 azaltacak

  • Rolls-Royce Türkiye 2024'te üç haneli satışa ulaştı

    Rolls-Royce Türkiye 2024'te üç haneli satışa ulaştı

  • AvtoVAZ: Renault Rusya'ya dönmek isterse 1,3 milyar dolar ödemesi gerek

    AvtoVAZ: Renault Rusya'ya dönmek isterse 1,3 milyar dolar ödemesi gerek

Yazarlar

Çok Okunanlar