Arama

Şarjın Beyni

Elektrik taahhüt ve yenilenebilir enerjiye odaklanan Orge, yazılımını kendi ürettiği şarj üniteleriyle kendine yeni ve kârlı bir alan açıyor.

03 Ekim 2024, 03:22 ÖS EKLENDİ
Şarjın Beyni

Elektrik taahhüt ve yenilenebilir enerji alanında projeler üstlenen Orge Enerji Elektrik Taahhüt A.Ş. teknoloji şirketi olarak da büyümesini sürdürüyor. Bu, şirketin Kozyatağı’nda bulunan ofisine yüz tarama sistemi ile girerken de hissediliyor. Atatürk Kültür Merkezi’nden İstanbul Havalimanı- Halkalı Metrosu’na, Kartal-Tavşantepe’den Mecidiyeköy-Mahmutbey’e kadar birçok büyük projenin elektrik taahhüt işlerini gerçekleştiren şirket, kurulduğu 1998 yılından 2014 yılına kadar sadece konvansiyonel inşaat işlerine yönelik taahhüt faaliyetleri gerçekleştirdi. Şu anda da metro ve üstyapılar alanında pazarın yüzde 15’ine sahip. 

İlk parasını 17 yaşında borsadan kazanan, üniversiteden sonra tekstil sektöründe girişimde bulunan ancak umduğunu bulamayan Orge Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı ve CEO’su Nevhan Gündüz, 1998 yılında babasıyla birlikte Orge’yi kurdu. 2012 yılında da şirketi halka arz etti. Bugünlerde, yazılımını kendi yaptıkları elektrikli şarj ünitelerini birkaç ay içinde satışa çıkarmak üzere hummalı bir çalışma içindeler. Gündüz, “Köklü bir şirket olmanın başlangıç noktasındayız” diyor. Ofisinin camlarında hızlıca not alındığı belli olan rakamlar, her alanda çalışmaların durmadan devam ettiğini gösteriyor. “Camda görünen şu yazıların hepsi açık şantiyelerim” diyor 49 yaşındaki Gündüz. 

ELEKTRİK TAAHHÜTTE YENİ İŞLER 

2023 yıl sonunu 2 milyar TL net satış, 218 milyon TL net kâr ile kapatan Orge’de 2023 yılında yeni alınan işler 1,5 milyar TL iken 2024’ün ilk çeyreğinde 520 milyon TL seviyesine ulaştı. Şirketin piyasa değeriyse ise 165 milyon dolar. Devam eden metro projeleri arasında Pendik - Fevzi Çakmak, Gebze - Darıca, Yeni Havalimanı - Halkalı, Bakırköy - Kirazlı, Bursa Emek - Şehir Hastanesi Hafif Raylı Sistem, Dudullu - Bostancı bulunuyor. Üst yapı projeleri arasında TANAP Dinamik UPS Sistemi, İzmir Amerikan Hastanesi, Bodrum Hillside Hotel, Foça Tatil Köyü, Folkart Nefes, Folkart Nova var; GES projelerinde ise TÜVTÜRK, Göncay Plastik ve Kalibre Boru projeleri yer alıyor.

NEVHAN GÜNDÜZ'ÜN X'İ

Nevhan Gündüz’ü Orge’ye getiren yol farklı sektörlerde tecrübe kazanmasını sağladı. Gündüz, New York Institute of Technology’de işletme alanında eğitimini tamamladıktan sonra 1995’te İstanbul’a döndü. ABD’den döner dönmez babasından sermaye alarak kurduğu “X” şirketi ile tekstilde hem üretim hem ithalat tarafında bir marka yaratmaya çalıştı. Tekstil işi iyi gitmeyince şirketini kapatan Gündüz, “Buna rağmen babamdan aldığım sermayeyi geri ödemeyi başardım. Tüm bunlar 23 yaşında iyi bir hayat tecrübesi edinmemi sağladı” diyor.

Gündüz, Orge’yi babasıyla beraber 1998’de sadece 50 bin TL sermaye ile kurmuş. O dönem babasının gösterdiği gazete küpüründeki ilanda bir şirketin kendine tedarikçi aradığını görüyor. Bu şirketin Fransız devi Alstom olduğundan habersiz bir şekilde başvuruyu yapıyor. Gündüz’ün eniştesinin tam da bu işleri yapan bir fabrikası var. Gelip fabrikayı denetliyorlar, İnternet ihalesi yapılıyor ve ihale kazanılıyor. Başarılı ihracatın ardından şirket halka açılıyor. Bu süreci yöneten Gündüz’ün hayali bir gün Orge’de de bunu yaşamak: “O andan itibaren hep Orge’yi halka arz edebilme hedefiyle çalıştım. Şirketi büyütebilmek için sermaye artırımına odaklandım.”

Bu fırsat karşılarına 2010’daki halka arz seferberliği sırasında çıkmış ve hemen başvurularını yapmışlar, iki yılın sonunda da halka arz olmuşlar. Bugün şirketin yüzde 52,22’si halka açık, yüzde 30,65’i baba Orhan Gündüz’e, yüzde 17,13’ü de Nevhan Gündüz’e ait. Halka açık kısımda Frontier Fund gibi kurumsal yatırımcılar da var. Şirket son beş yılda BIST 500’de yıllık ortalama getirisi yüzde 20’nin üzerinde olan hisseler sıralamasında 18’inci sırada.

“ROUND” VE “HEXA” MODELLERİ 

Orge, gelecek için asıl büyük yatırımını e-mobilite alanında yapıyor. 2030’da 165 milyar dolara ulaşacak global kamusal şarj cihazı pazarından pay almak isteyen Orge, önce e-mobilite konusunda bir departman ardından da geçen mart ayında Sancaktepe’de elektrikli araç şarj üniteleri üretim tesisini kurdu. Bugün şirkette 350 kişi istihdam ediliyor. 28 Eylül 2023’te KAP’a öncelikli üretimi planlanan “Round” ve “Hexa” modellerinin endüstriyel tasarımlarının tesciline yönelik Türk Patent ve Marka Kurumu’na başvurusunu bildirdi. Gündüz’e göre köklü bir şirket olmanın başlangıç noktasındalar. Hedef globalde söz sahibi olmak. Bunu da yazılımını ve kurulum sonrası desteğini verecekleri şarj üniteleri ile yapmak istiyorlar. Birkaç ay içinde ürünlerin satışı başlayacak.

Gündüz, “Biz Open Charge Point Protocol (Açık Şarj Noktası Protokolü - OCPP) 2.0.1 yazılımını yapıyoruz. Elektrikli araç şarj istasyonları ile şarj istasyonu ağı olarak da bilinen merkezi bir yönetim sistemi arasındaki iletişim için bir haberleşme protokolü. Üretici tarafında kalacağız. Her isteyene ürünü satacağız. Ancak büyük ve ihale yöntemi işleri olursa taahhüt tarafına gireceğiz” diyor. Nevhan Gündüz, geliştirilen standart sertifikalandırılacağı için en çok siparişi Avrupa’dan alacaklarını öngörüyor.


"Teknoloji" Kategorisinden Daha Fazla İçerik