;
Arama

Popüler Oyun, Çinli Bir Geliştiriciyi Unicorn’a Dönüştürüyor

Mark Feng'in her gün işten sonra yaptığı ilk şey evindeki bilgisayarın başına geçip Black Myth: Wukong'u açmak. Bu aksiyon-macera oyunu, Pekin'deki bir özel sermaye fonunun 29 yaşındaki yatırımcısını, 16’ncı yüzyıl Çin romanı "Batı'ya Yolculuk"taki Maymun Kral Sun Wukong'a dönüştürüyor. Feng, altın ve demirden yapılmış efsanevi asa Jin Gu Bang'ı kullanarak şeytanları ve tanrıları öldürüyor ve çoğu zaman duramıyor. "Sabahın ikisine kadar oynuyorum" diyor.

10 Ekim 2024, 10:14 ÖÖ GÜNCELLENDİ
Popüler Oyun, Çinli Bir Geliştiriciyi Unicorn’a Dönüştürüyor

İngilizce de dahil olmak üzere çeşitli dillerde oynanabilen Black Myth: Wukong, en çok satan tek oyunculu PC oyunu ve şimdiye kadarki en başarılı oyunlardan biri olabilir. Piyasaya sürüldüğü 20 Ağustos'tan bu yana, erken satışlarda sektörün gişe rekorları kıran Cyberpunk 2077 ve Elden Ring'i geride bıraktı ve dünyanın en ünlü oyun manyağı milyarder Elon Musk'ın övgüsünü aldı. Kısa süre önce attığı bir tweet'te oyunu "etkileyici" olarak nitelendiren Musk, Maymun Kral olarak kendisinin bir fotoğrafını da ekledi.

 

 

Black Myth: Wukong'un arkasındaki isim Shenzhen merkezli GameScience stüdyosu. Forbes'un tahminlerine göre 2014 yılında kurulan bu küçük stüdyo 1,8 milyar dolar değere ulaşarak, değeri 1 milyar doların üzerinde olan unicorn’lar kulübüne katılmış oldu. Kendini oyun bağımlısı olarak tanımlayan ve Game Science'ın en büyük bireysel hissedarı olan 42 yaşındaki kurucu Feng Ji, kendi hisselerinden elde ettiği yaklaşık 770 milyon dolarlık bir servet biriktirdi. 

Game Science kurucusu, Feng Ji

 

Black Myth: Wukong sadece bu yıl 35 milyon kopya satarak toplamda 1 milyar dolardan fazla gelir elde etme yolunda ilerliyor. Bu rakam, altı yıl süren oyunun geliştirilmesinde kullanılan tahmini 400 milyon yuanlık (56 milyon dolar) maliyeti karşılamaya fazlasıyla yetiyor. Japon FromSoftware tarafından geliştirilen ve San Francisco'daki 2023 Oyun Geliştiricileri Konferansında prestijli Yılın Oyunu ödülünü kazanan Elden Ring, iki yıldan uzun bir süre önce piyasaya sürülmesinden bu yana yaklaşık 25 milyon kopya sattı. Gelmiş geçmiş en popüler serilerden biri olan aksiyon oyunu Grand Theft Auto'nun dünya çapında 200 milyondan fazla kopya sattığı bildiriliyor. 

Game Science kendilerine iletilen röportaj taleplerine yanıt vermedi.

Çinli yetkililer ülkenin 46 milyar dolarlık oyun endüstrisini gençler arasında bağımlılık gibi çeşitli sosyal sorunlardan sorumlu tuttuğu için şirketin yükselişi daha da çarpıcı. Çinli oyuncular ayrıca çok oyunculu mobil oyunları tek oyunculu PC oyunlarına tercih ediyor; bu eğilim NetEase ve Tencent gibi yerli oyun devlerinin PC'lere değil akıllı telefonlara yönelik ürünlere odaklanmasına yol açtı. Ancak araştırma şirketi Blue Lotus Capital Advisors'ın Şangay merkezli analisti Stan Zhao, Çinli yetkililerin Black Myth: Wukong'a karşı tutumlarını değiştirdiklerini ve yerel folklora dayanan "Batıya Yolculuk" hikayesi nedeniyle "benzeri görülmemiş bir destek" verdiklerini söylüyor. “Geleneksel Çin kültürünü yurtdışında tanıtabileceğine inanıyorlar” diyor. Resmi Xinhua Haber Ajansı kısa bir süre önce oyunu "küresel sahneye önemli bir sıçrama" olarak tanımladı.

Ayrıca, oyunun satışları tüketimi artırarak ülkenin 2024 ekonomik büyüme hedefi olan yüzde 5'e ulaşmasına yardımcı olabilir. Oyunun kendisi için yapılan harcamaların yanı sıra hayranlar, Black Myth: Wukong'da yer alan antik tapınakları ve diğer yerleri ziyaret ederek uçak ve otel rezervasyonlarında artışa yol açıyor. Geçtiğimiz ay Luckin Coffee zinciri, kahvelerinin ambalajında Maymun Kral'a yer verdi ve o kadar çok sipariş aldılar ki sistemleri çöktü.

Araştırma ve danışmanlık firması Omdia'nın Şanghay merkezli kıdemli araştırma analisti Cui Chenyu, "Black Myth: Wukong'un başarısı gerçekten de birçok faktörün bir araya gelmesinden kaynaklanıyor" diyor. Oyunun oynanışı, insanların Maymun Kral'a aşinalığı ve yurt içindeki güçlü tanıtımın rol oynadığını söylüyor.

Mühendislikten Oyun Geliştiriciliğine

Feng için Maymun Kral kaynaklı başarı neredeyse önceden belirlenmiş gibi görünüyor. Yerel basında çıkan haberlere göre oyun oynamak için okulu asan girişimci, bir keresinde neredeyse tüm birikimini Blizzard Entertainment'ın mobil tabanlı oyunu World of Warcraft'a (WoW) harcamış. Bu oyunda oyuncular, yeni oyun tarzlarının kilidini açmak için para ödeyebiliyor. Feng ayrıca benzer bir alanda lisans derecesine sahip olduğu Çin'in Huazhong Bilim ve Teknoloji Üniversitesi'nde biyomedikal mühendisliği alanında yüksek lisans yapma fırsatından da vazgeçmiş.

Yerel haberlere göre bunun yerine 2005 yılında ülkenin teknoloji merkezi Shenzhen'de WoW benzeri mobil oyunlar üzerinde çalışan küçük bir oyun stüdyosunda işe başladı. Üç yıl sonra Tencent için çalışmaya başlayan Feng, Maymun Kral efsanelerine dayanan bir mobil oyun olan Asura'nın geliştirilmesine öncülük etti.

Başlangıçtaki iyi eleştirilere rağmen Asura, oyuncuların oyun içi satın alımların fahiş fiyatlarını eleştirmesinin ardından başarısız oldu. Feng, altı eski iş arkadaşıyla birlikte Tencent'ten ayrıldı ve 2014 yılında Game Science'ı kurdu.

Şirket iki mobil oyun geliştirdi ancak hiçbiri başarılı olamadı. Yakın zamanda Xinhua'ya verdiği bir röportajda Feng, hayalinin her zaman sektör jargonunda 3A veya AAA oyunlar olarak bilinen büyük bütçeli PC oyunları yapmak olduğunu söyledi. AAA’nın karşılığı ise "aşırı zaman", "aşırı kaynak" ve "aşırı para".

2017 yılında, Pekin merkezli bir oyun geliştiricisi ve yayıncısı olan Hero Games, yüzde 20'lik bir hisse için 60 milyon yuan ödeyerek GameScience'ın en büyük dış hissedarı haline geldi. Şirketin Black Myth: Wukong için bir fragman yayınladığı 2021 yılında, Tencent yüzde 5 hisse için açıklanmayan bir miktar yatırım yaptı. Çin basınının tahminine göre yatırımın miktarı 350 milyon yuan.
Yine de Feng'in tartışmalı yanları da yok değil. 2020 yılında, kadınlar hakkında kaba ve cinsel içerikli olduğu düşünülen yorumları nedeniyle sosyal medyada tepkilere neden oldu. Game Science'ın 2015 yılında yayınladığı işe alım afişlerinde cinsel içerikli resimlere yer verdiği de kısa süre önce ortaya çıktı. Stüdyo ve iki yatırımcısı yorum taleplerine yanıt vermedi.

Çin Oyun Pazarındaki Değişim

Analistler, Black Myth: Wukong'un başarısına rağmen Game Science'ın küresel çekiciliğe sahip bir stüdyo olmadan önce kat etmesi gereken uzun bir yol olduğunu söylüyor. Araştırma şirketi 86Research'ün Şangay merkezli analisti Charlie Chai, oyunun başarısının büyük bir kısmını Çin kültürüne borçlu olduğunu ve bunun, orijinal bir anlatı ve dünya olan Elden Ring'den farklı olduğunu söylüyor. Omdia'nın tahminlerine göre oyun dağıtım platformu Steam’deki Black Myth: Wukong satın alımlarının yaklaşık yüzde 90'ı Çin bölgesinden geliyor. Buna karşılık Elden Ring satışlarının yalnızca yüzde 20’si Çin’den.

86Research'ten Chai, "Küresel rekabet gücü sınırlı" diyor. "Oyunun ortaya koyduğu yetenekler, stüdyoyu yerleşik devler karşısında hala ikinci-üçüncü sıraya koyuyor."

Yine de Chai, Game Science'ın büyük bir potansiyele sahip olduğunu kabul ediyor. O ve diğer analistler, şirketin büyük bir değişim yaratma potansiyeline sahip olduğunu belirtiyor. Daha fazla oyuncu, Black Myth: Wukong'u denedikten sonra PC oyunlarını benimsemeye başladı. Bu durum, Çin’in devasa oyun pazarında önemli bir gelişme olarak değerlendiriliyor. Araştırma şirketi Niko Partners'ın Şangay merkezli kıdemli analisti Zeng Xiaofeng de ağızdan ağıza yayılan yorumlar sayesinde oyunun yurtdışı satışlarının artacağını söylüyor.

Zeng e-postayla gönderdiği bir notta, "Bu, Çinli stüdyoların hem yurt içinde hem de yurt dışında premium AAA alanında yerleşik Batılı ve Japon geliştiricilerle doğrudan rekabet etmeye hazır olduklarına işaret ediyor" diyor. "Bu başarının daha geniş kapsamlı etkileri göz ardı edilemez."


"Haberler" Kategorisinden Daha Fazla İçerik

  • Sessiz Hırs: Z Kuşağı neden kurumsal şirketlerde kariyer hedeflemiyor?

    Forbes.com.tr
    Sessiz Hırs: Z Kuşağı neden kurumsal şirketlerde kariyer hedeflemiyor?

  • Konut satışında son iki yılın en yüksek sayısına ulaşıldı

    Forbes.com.tr
    Konut satışında son iki yılın en yüksek sayısına ulaşıldı

  • Yatırımcılara öz kaynak kriteri getirildi

    Forbes.com.tr
    Yatırımcılara öz kaynak kriteri getirildi

  • Barclays Plc'den TL tahmini: Değer kaybı yavaşlayacak

    Forbes.com.tr
    Barclays Plc'den TL tahmini: Değer kaybı yavaşlayacak

  • Kripto paraların S&P 500'ü uygulamaya girecek

    Forbes.com.tr
    Kripto paraların S&P 500'ü uygulamaya girecek

  • Trump'ın zaferi ve siyasi çalkantılarla euro bölgesinde yatırımcı güveni geriledi

    Forbes.com.tr
    Trump'ın zaferi ve siyasi çalkantılarla euro bölgesinde yatırımcı güveni geriledi