Otomobil satışları tam gaz: En yüksek ikinci kasım ayı adedi görüldü
Otomobil satışları bir önceki yılın aynı ayına göre yüzde 3,5 artışla 94 bin 595 adet olurken, hafif ticari araç pazarı yüzde 12,2 artarak 26 bin 499 adede ulaştı. 10 yıllık Kasım ortalamalarına göre toplam satışlarda yüzde 43,7 oranında artış kaydedilirken otomobil pazarı yüzde 46,5, hafif ticari araç pazarıysa yüzde 34,7 oranında yükseldi. Hafif ticari araç satışları 2023’ün son çeyreğinden itibaren yavaşlama eğilimine girmiş ve Ağustos’a kadar da düşüş göstermişti. Son üç aydır bu pazardaki yükseliş dikkat çekici. Üstelik daha önce Türkiye’de üretilen bir önceki nesil Fiat Doblo ve Ford Tourneo Courier’in yeni nesillerinde ithal edilmesi ve fiyatları yükselmesine rağmen hafif ticari araç pazarı toparlanıyor.
2024 yılı Ocak-Kasım döneminde otomobil ve hafif ticari araç pazarı 1 milyon 68 bin 260 adede ulaştı. Yılın başında otomotiv sektörünün bazı yöneticileri 800-850 bin adetlik pazar tahmini yaparken bazı yöneticiler de 1 milyon sınırının aşılacağını söylüyordu. Her ne kadar 2023 yılının ilk 11 aylık dönemine göre otomobil ve hafif ticari araç pazarı yüzde 0,5 oranında azalsa da yılın 1 milyon 200 bin adet civarında kapanacağına kesin gözüyle bakılıyor. Otomobil satışları, 2024 yılı Ocak-Kasım döneminde geçen yıla göre yüzde 0,5 oranında artarak 845 bin 530 adet, hafif ticari araç pazarı ise yüzde 4,4 azalarak 222 bin 730 adet oldu. Bu veriler ışığında 2023 yılında kırılan 1 milyon 232 bin 635 adetlik tarihi rekorun kırılabilmesi için Aralık’ta 165 bin araç satılması gerekiyor. Markaların yaptığı kampanyalar ve yetkili satıcılarda uygulanan indirimlerle bu hedefin yakalanması mümkün olup olmayacağı yeni yılın ilk haftasında belli olacak.
2024’ün ilk 11 ayında pazarın yüzde 86,3’ünü vergi oranı düşük olan A, B ve C segmentlerindeki araçlar oluşturdu. Otomobiller içinde gövde tipine göre liderlik yüzde 56,6 payla SUV modellerde. Geçmişte açık ara lider konumda olan Sedan modellerin payı yüzde 25,5 olurken Hatchback modeller ise yüzde 16,9 pay aldı. SUV model çeşitliliğinin sürekli artmasına karşılık sedan model sayısının azalma eğiliminde olması ve tüketicilerin daha yüksek yapıya sahip SUV gövde tipini tercih etmesi gövde tipinde hızlı bir değişime sebep oldu.
Türkiye otomobil pazarında bir diğer hızlı değişimse motor tiplerinde yaşanıyor. 2000’li yılların başlarından itibaren pazara ağırlığını koymaya başlayan dizel motor, tahtını benzinli motora bırakırken artık hibrit motorlu otomobillerin de gerisine düştü. 2024 Ocak-Kasım döneminde benzinli otomobil satışları yüzde 61,7 pay, hibrit otomobiller yüzde 17,7 pay, dizel otomobiller yüzde 10,1 pay, elektrikli otomobiller yüzde 9,9 pay ve otogazlı otomobiller yüzde 0,7 pay aldı. Sadece Kasım ayı satışlarına bakıldığında benzinli otomobillerin yüzde 55’e, dizel otomobillerin yüzde 8,9’a gerilediği, buna karşılık hibrit otomobillerin yüzde 21,5’e, elektrikli otomobillerin yüzde 14,3 oranına yükseldiği görülüyor. Elektrikli otomobillerin yükselişinde Togg’un satışlarını arttırması önemli rol oynarken hibrit otomobil satışlarında mild hibrit modellerdeki artış göze çarpıyor.
"Ekonomi" Kategorisinden Daha Fazla İçerik
-
Hisse satışı yapan Tesla balinası Leo KoGuan: 1929 benzeri bir borsa çöküşü yaklaşıyor
forbes.com.tr
-
Anadolu Sigorta Genel Müdürü Mehmet Tuğtan: 106 robotla 37 milyon işlem hacmi yakaladık
forbes.com.tr
-
-
-
-
Yazarlar
Çok Okunanlar
-
forbes.com.tr
Dünyanın en zengin 10 kişisi (Kasım 2024)
-
forbes.com.tr
En zengin Türklerin sıralaması nasıl değişti?
-
Nilgün Balcı Çavdar
Türk Milyarderler
-
forbes.com.tr
Angela Merkel anılarıyla gündemde
-
forbes.com.tr
2024'ün ilk 10 ayında en çok satan elektrikli otomobiller