;
Arama

Konya, Unilever'in ev bakımda küresel üssü oluyor

Unilever'in Konya fabrikası 8 yılda yapılan 350 milyon euro’luk yatırım ve yıllık 600 bin tonu aşan üretim kapasitesiyle ihracat yaptığı ülke sayısını 33’ten 39’a çıkarırken dünyadaki 53 fabrika arasında da ikinciliğe yükseldi.

01 Mart 2025, 08:00

Dünyanın önde gelen hızlı tüketim ürünleri şirketlerinden biri olan Unilever, Türkiye'deki yatırımlarını büyütüyor. Bu doğrultuda Unilever'in Konya'daki ev bakım ve güzellik ve sağlık ürünleri fabrikasının kapasitesi artırıldı. Hem toz hem de sıvı deterjan üretim teknolojisine sahip olan fabrikada yıllık üretim kapasitesi 530 bin tondan 600 bin tonun üzerine çıkarıldı. Böylece Konya, Unilever’in dünyadaki 53 ev bakım fabrikası arasında ikinci en büyük pozisyonuna yükseldi.

Toz deterjan üretimine yapılan son yatırım Unilever’in Konya’dan ihracat yaptığı ülke sayısını 33'ten 39'a çıkardı. Geçen yıl Unilever’in Türkiye’den yaptığı 143 milyon euro’luk ihracatın 32 milyon euro’su Konya’dan gerçekleştirildi. Unilever'in Konya fabrikasından çıkan ürünler, güzellik ve sağlık ürünlerinde Libya'dan Orta Asya ülkelerine, ev bakım ürünlerinde ise Şili’den Avustralya'ya kadar dünyanın dört bir yanına ulaştırılıyor.

‘Konya fabrikası gözbebeğimiz’

Unilever Türkiye Ülke Başkanı Ali Fuat Orhonoğlu, Konya fabrikasının Unilever’in Türkiye'deki operasyonları arasında gözbebeği olduğunu belirterek, "Konya'da dondurmadan sonra ikinci yatırımımız olan ev bakım, güzellik ve sağlık ürünleri fabrikamız, tedarikçileriyle birlikte 350 milyon euro'luk yatırımla 2017 yılında faaliyete geçti. Bu tesis açıldığından bu yana üretim kapasitesini yüzde 30 artırmayı başardı ve hâlâ daha da genişlemeyi hedefliyor. Bu yıl 9,5 milyon euro değerindeki yeni hat yatırımımızla ihracat üssü olma hedefimizi güçlendirdik" dedi.

Orhonoğlu Unilever'in küresel olarak ev bakım işinin tedarik zincirini yenilemeye ve yapay zeka teknolojilerini entegre etmeye karar verdiğini belirterek, "Unilever olarak markalarımızı ‘göz ardı edilemeyecek kadar üstün’ şekilde konumlama stratejimizi destekleyecek nitelikte dünya genelinde yeni fabrikalar, üretim hatları ve depolar dahil olmak üzere birçok yatırım yapılıyor. Konya'daki son teknolojiye sahip fabrikamız bu stratejinin önemli bir parçasını oluşturuyor. Unilever'in bu üstünlük standardı ve Konya fabrikasının mükemmel performansı bir araya geldiğinde, Türkiye'deki yatırım kararını çok cazip hale getirdi" diye konuştu.

Yapay zekayla enerji verimliliği artırıldı

Ali Fuat Orhonoğlu, Türk mühendislerinin başarısı ve yüksek teknoloji yatırımıyla dikkat çeken Konya fabrikasının birçok alanda örnek bir fabrika olduğunu belirterek, son olarak yapay zeka teknolojisiyle de öne çıktığını vurguladı. Orhonoğlu şöyle konuştu:

"Son 3 yılda yüzde 30'un üzerinde verimlilik öne çıktı ve bu yatırım gerçekleştirildi. Türkiye’de mühendislerimizin yeteneği ve emekleriyle küresel olarak örnek teşkil eden projeler ve uygulamalar hayata geçirildi. Örneğin, Konya tesisimizde enerji verimliliği için bir yapay zeka projesi uyguladık. Unilever ve MEXT işbirliğiyle hayata geçirilen Dijital Kule projesi, toz deterjan üretiminde yapay zeka teknolojisi kullanarak üretim verimliliğini artırmayı ve bunu yaparken de sürdürülebilirliği ileriye taşımayı amaçladı. Bu yenilikçi çözüm sayesinde yıllık doğalgaz tüketiminde yüzde 6'lık bir azalma sağlanıyor ve çevreye salınan 760 ton karbondioksit önlenecek. Proje, sanayide dijitalleşmenin çevresel etkileri azaltmadaki gücünü gösteriyor."

‘Tedarik köyü’nde iş ortaklarıyla büyüyor

Unilever'in Konya tesislerinin Türkiye'de ve hatta küresel ölçekte örnek teşkil edebilecek bir yapıya sahip olduğunu ve bir “tedarik köyü” olarak konumlandırıldığını da belirterek, “Hem hammadde hem de lojistik hizmet sağlayıcıları olarak Konya'da faaliyet gösteren toplam 5 tedarikçimizle 1.5 kilometrelik bir alanda oluşturduğumuz tedarik zincirimiz içinde güçlü bir işbirliği oluşturuldu. Bu da elbette üretim süreçlerinde daha hızlı ve esnek hamleler yapılabilmesini, bu sayede de verimlilik artışı ve maliyetlerin azalmasını beraberinde getirdi. Şirketler arasındaki işbirliği, yenilikçilik ve bilgi paylaşımı sayesinde tedarikçilerimizin iş alanları ve ölçekleri de büyüdü" diye konuştu.

4,5 milyon euro’luk yatırımla GES kurdu

Değer zinciri genelinde 2039 yılına kadar net sıfır emisyon hedefi belirlemiş olan Unilever, Türkiye’de 2019 yılından bu yana tüm fabrikalarında, sahalarında ve ofislerinde sertifikalı yenilenebilir enerji kullanıyor. Konya fabrikası, tesis çatısında ve sahalarında 2024 yılında 4,5 milyon euro'luk bir yatırımla bir güneş enerjisi santrali (GES) kurarak bu alandaki girişimleri bir adım daha ileriye taşıdı.

Bu yatırımla yıllık 7.000 megavatsaat elektrik üretilerek, fabrikanın toplam enerji ihtiyacının yüzde 30'u bu sitede üretilen enerji ile karşılanıyor. Bu, yaklaşık 2.800 ton karbondioksit emisyonuna eşdeğer olup, yaklaşık 4 bin ağaç dikimine eşdeğer bir azalma sağlıyor.

Unilever’in Global Su Koruyuculuğu Programı’na da dahil olan Konya fabrikasında hızlandırılan atık su geri kazanım projeleri ile sıfır atık su deşarj seviyesine ulaşmayı hedeflediklerini söyleyen Orhonoğlu, “Gerçekleştirmeyi planladığımız bu proje ile yıllık 144 bin metreküp su geri kazanmayı hedefliyoruz” dedi.

Orhonoğlu sıfır atık sahaya gönderme politikası ile tam uyum içinde çalışan ve üretilen tüm atıkların geri dönüştürüldüğü fabrikada 2021 yılında devreye alınan çamur güneş kurutma tesisi ile üretilen ton başına atık miktarının yüzde 66 oranında azaltılarak atık yönetimi çalışmalarına büyük destek sağlandığını da vurguladı.

Unilever, Türkiye'ye değer katmaya devam edecek

Türkiye'de 100 yılı aşkın süredir faaliyet gösterdiklerini hatırlatan Ali Fuat Orhonoğlu, sözlerini şöyle sürdürdü:

"1952 yılından bu yana yaptığımız yatırımlarla birçok ilke imza attık. Bugün 20 markamızla Türkiye'deki hemen her haneye ulaşıyor ve güzellik ve sağlık, kişisel bakım, gıda, dondurma ve ev bakım kategorilerinde geniş bir ürün yelpazesi sunuyoruz. 4 fabrikamızla Türkiye'de güçlü bir üretim ekosistemi oluşturduk. Konya tesisi, Türkiye'deki hızlı tüketim ürünleri sektöründeki en büyük yatırım olmaya devam ediyor ve Unilever, Türkiye’de piyasadaki ürünlerinin yüzde 90'ını yerel olarak üretiyor. Geçen yıl 150 milyon doları ve son 5 yılda 720 milyon doları aşan ihracatla, ulusal ekonomiye önemli bir döviz girişi sağlıyoruz. 5 binden fazla çalışanımızla, inovasyon ve sürdürülebilirlik odaklı çalışmalarımıza devam ederek Türkiye'nin ekonomik ve sosyal gelişimine katkıda bulunuyoruz."


"Ekonomi" Kategorisinden Daha Fazla İçerik

  • Forbes Türkiye dolar milyarderi Türkler 2025 listesi

    Nilgün Balcı Çavdar, Cem Cemal Pekin, Erkan Kızılocak
    Forbes Türkiye dolar milyarderi Türkler 2025 listesi

  • Latin Amerika'nın en zengin 10 kişisi 2025

    Latin Amerika'nın en zengin 10 kişisi 2025

  • En zengin 10 Çinli milyarder 2025

    En zengin 10 Çinli milyarder 2025

  • Gwynne Shotwell, SpaceX ile milyar dolarlık servete ulaştı

    Gwynne Shotwell, SpaceX ile milyar dolarlık servete ulaştı

  • Forbes 2025 dünyanın en zengin kadını

    Forbes 2025 dünyanın en zengin kadını

  • Dünyanın en zengin spor takımı sahipleri 2025

    Dünyanın en zengin spor takımı sahipleri 2025

Yazarlar

Çok Okunanlar

  • forbes.com.tr

    Dünyanın en zengin 10 insanı (Ocak 2025)


  • Dünyanın en zengin 10 kişisi (Kasım 2024)


  • forbes.com.tr

    En zengin Türklerin sıralaması nasıl değişti?


  • Nilgün Balcı Çavdar, Cem Cemal Pekin, Erkan Kızılocak

    Forbes Türkiye dolar milyarderi Türkler 2025 listesi


  • Türk Milyarderler