Kanada ve Hindistan da Google'ın reklamcılık ve uygulama politikalarına inceleme başlattı
Arama motoru pazarının yüzde 90’ını elinde bulunduran Google, dünya genelinde tekelcilik ile suçlanıyor. AB, ABD ve medya kurumlarından sonra Kanada ve Hindistan da Google’a karşı iki farklı soruşturma başlattı.
Kanada Rekabet Bürosu, Google’ın çevrimiçi reklam teknolojisi pazarında rakiplerini saf dışı bıraktığını ve hâkim konumunu kötüye kullandığını belirterek Rekabet Mahkemesi'ne dava başvurusunda bulundu. Bu başvuruda, Google’dan reklam teknolojisi araçlarından ikisini satması ve Kanada rekabet yasalarına uyumu teşvik edecek bir ceza ödemesi talep ediliyor.
Soruşturma 2020'de başladı ve bu yılın başlarında Google’ın reklam teknolojisi hizmetlerini de kapsayacak şekilde genişletildi. Rekabet Bürosu’na göre Google, Kanada çevrimiçi reklamcılık pazarında "ad tech stack" olarak adlandırılan tüm hizmet katmanlarında en büyük sağlayıcı konumunda. Büroya göre, şirket bu gücünü pazar payını korumak ve daha da güçlendirmek için kötüye kullanıyor.
Google ise suçlamaları reddederek reklam teknolojisi araçlarının web siteleri ve uygulamaların içeriklerini finanse etmelerine yardımcı olduğunu ve her ölçekteki işletmelerin yeni müşterilere etkili bir şekilde ulaşmasını sağladığını savundu. Google Küresel Reklamlar Başkan Yardımcısı Dan Taylor, "Reklam alıcıları ve satıcıları için pek çok seçenek var. Bu yoğun rekabet ortamında şikayetler gerçeği yansıtmıyor" dedi.
ABD ve AB de benzer iddialarla soruşturma açtı
Bu dava Google’ın benzer iddialarla karşı karşıya olduğu ABD’deki süreçlerle paralellik taşıyor. ABD Adalet Bakanlığı, Google’ın reklam teknolojisi alanında yayıncı reklam sunucuları ve reklam veren ağları pazarlarında tekelleşme sağladığını iddia ederek şirkete dava açmıştı. ABD'deki bu davada Google’ın kendi iş kararlarının meşru olduğunu ve çevrimiçi reklamcılık sektörünün güçlü bir rekabet ortamına sahip olduğunu savunduğu biliniyor. ABD’deki dava için kapanış argümanları bu hafta sunuldu.
Google ayrıca Avrupa Birliği’nde de benzer bir soruşturmayla karşı karşıya. Şirket, AB’deki antitröst soruşturmasını sonlandırmak için reklam değişim platformunu satmayı teklif etmiş ancak Avrupa’daki yayıncılar bu teklifi yetersiz bularak reddetmişti. Kanada’daki dava, bu küresel soruşturmalar zincirinin bir parçası olarak görülüyor ve Google’ın sektördeki baskın gücünü kontrol altına almak için yeni bir adım olarak değerlendiriliyor.
Hindistan uygulama politikalarını incelemeye aldı
Hindistan Rekabet Kurumu (CCI), çevrimiçi oyun platformu WinZO’nun şikayeti üzerine Google’ın uygulama mağazasındaki politikalarını incelemeye aldı. Şikayet, Google’ın gerçek para oyunlarına yönelik kısıtlamalarının bazı kategorilere ayrıcalıklı muamele sağlarken diğerlerini dışlaması üzerine yoğunlaşıyor.
WinZO, Google’ın güncellenen politikalarının yalnızca fantezi sporları ve rummy gibi belirli kategorilere izin verdiğini, ancak carrom (bir Hint oyunu), bulmacalar ve araba yarışı gibi diğer oyun kategorilerinde faaliyet gösteren uygulamaları dışladığını belirtiyor. Şirket, bu durumun rekabet dezavantajı yarattığını savunuyor.
CCI tarafından yayımlanan bir belgede, "Google, belirli uygulama kategorilerine ayrıcalıklı muamele sağlayarak iki kademeli bir piyasa oluşturuyor ve diğer geliştiricileri dezavantajlı duruma düşürüyor" ifadesi yer aldı. Hindistan’daki soruşturmanın 60 gün içinde tamamlanması bekleniyor.
Baskılar artıyor
Kanada ve Hindistan’daki bu iki dava, Google’ın küresel çapta düzenleyici baskılarla karşı karşıya olduğunu bir kez daha ortaya koyuyor. Reklamcılık ve uygulama mağazası politikalarıyla ilgili bu süreçler, ABD ve Avrupa’daki davalarla birlikte şirketin iş modeline yönelik artan eleştirilerin bir parçası olarak değerlendiriliyor. Bu durum, Google’ın sektördeki hâkimiyetini koruma çabalarını zorlaştırabilir.
"Dünya" Kategorisinden Daha Fazla İçerik
Yazarlar
Çok Okunanlar
-
forbes.com.tr
Dünyanın en zengin 10 kişisi (Kasım 2024)
-
forbes.com.tr
Angela Merkel anılarıyla gündemde
-
Nilgün Balcı Çavdar
Türk Milyarderler
-
forbes.com.tr
2024'ün ilk 10 ayında en çok satan elektrikli otomobiller
-
forbes.com.tr
Forbes 2024 en iyi içerik üreticileri