Generals Motors robot taksi projesinin fişini çekti
General Motors, son sekiz yılda Cruise robot taksi birimine milyarlarca dolar aktardıktan sonra bu yan kuruluşunun çalışmalara son vereceğini ve kişisel araçlar için otonom sürüş teknolojileri geliştirmeye yönelik şirket içi çabalarla birleştireceğini açıkladı. Detroit merkezli otomobil üreticisi tanımlamadığı rakiplerle, rekabet edebilmek için işi ölçeklendirmenin çok uzun süreceği ve çok maliyetli olacağı için Cruise'un robot taksi çalışmalarını artık finanse etmeyeceğini söyledi. Muhtemelen en büyük zorluk, her hafta robotaksileriyle yüz binlerce sürücüyü taşıyan ve hizmeti Miami, Austin ve Atlanta'ya genişletmek üzere olan Waymo'yu yakalamak.
GM Yönetim Kurulu Başkanı ve CEO'su Mary Barra bir konferans görüşmesinde, “Bu, GM'nin şirketimizin ve sektörün geleceği için doğru teknolojiye sahip olmaya odaklandığımızı vurgulayan bir dizi kararın sonuncusu oldu. GM olarak stratejimize yeniden odaklanmak için bu kararı aldık çünkü araçlarımızda sürücü yardımı ve otonom sürüş teknolojisinin önemine inanıyoruz” dedi.
Kazadan sonra toparlanamadı
2016'da GM tarafından satın alınan Cruise, SoftBank ve Honda'nın yatırımları da dahil olmak üzere 8 milyar dolardan fazla para toplayarak en iyi finanse edilen robot taksi şirketleri arasında yer aldı. Yıllarca, gelişmekte olan otonom araç alanında baskın bir oyuncu olmak için Alphabet'in Waymo'su ile sıkı bir rekabet içindeydi. Ancak şirket, robotik sürüş hizmetini halka açtıktan kısa bir süre sonra, robotaksilerinden birinin San Francisco'da bir kadına çarpıp sürüklediği Ekim 2023'teki kazanın ardından ayağa kalkmakta zorlandı. Cruise kısa süre önce Uber ile çalışma planlarını açıkladı ve markaya olan güveni yeniden inşa etmeye odaklandı ancak bu çabalar GM yönetimi tarafından yeterli görülmedi.
Tesla'nın sahibi Elon Musk, şirketinin robot taksi teknolojisinde lider olmasını hedeflemiş olsa da en azından yakın vadede bunu başarabileceğini henüz göstermedi. Bunun yerine Waymo, robot taksi alanındaki tek büyük ölçekli oyuncu olma gibi benzersiz bir konumda görünüyor. Şirket geçen ay Phoenix, San Francisco ve Los Angeles'ta 150 binden fazla ödeme yapan müşteri taşıdığını ve bu sayının gelecek yıl yeni şehirlere girdikçe ve araç filosunu genişlettikçe önemli ölçüde artacağını belirtti. Şimdiye kadar büyüme planlarını yavaşlatabilecek ciddi kazalardan da kaçınmayı başardı.
Las Vegas'ta bir robot taksi hizmeti başlatmaya hazırlanan Amazon'un Zoox birimi, ölçeği çok daha küçük olmasına rağmen şimdilik Waymo'nun ABD'deki birkaç rakibinden biri gibi görünüyor. GM, Cruise'un yaklaşık yüzde 90'ına sahip ve Cruise yönetim kurulundan onay aldıktan sonra kalan hisseleri diğer yatırımcılardan satın alacak. Gelecek yıl yeniden yapılandırma planını tamamladıktan sonra yılda 1 milyar dolardan fazla tasarruf etmeyi bekliyor. Barra tam olarak kaç Cruise çalışanının GM'ye geçeceğini söylemedi.
"Teknoloji" Kategorisinden Daha Fazla İçerik
Yazarlar
Çok Okunanlar
-
forbes.com.tr
Dünyanın en zengin 10 kişisi (Kasım 2024)
-
forbes.com.tr
En zengin Türklerin sıralaması nasıl değişti?
-
Nilgün Balcı Çavdar
Türk Milyarderler
-
forbes.com.tr
2025 Forbes 30 altı 30'dan İlayda Şamilgil: NASA projesinden kendi girişimine
-
Nilgün Balcı Çavdar
Bir varmış bir yokmuş