Düşen talep 500 milyon litreden fazla tekila stoğu yarattı
Meksika, yıllık üretimine yakın miktarda, yarım milyardan fazla litre tekila stoğuna sahip. Hızla büyüyen bu endüstri, yavaşlayan talep ve Donald Trump yönetiminde ABD’ye ihracata yönelik potansiyel tarifelerle karşı karşıya.
Tequila Düzenleme Konseyi’nin Financial Times ile paylaştığı verilere göre, 2023 yılı sonunda endüstrinin 525 milyon litre tekila stoğu bulunuyordu. Bu stoğun bir kısmı fıçılarda olgunlaşırken bir kısmı şişelenmeyi bekliyor. Geçen yıl üretilen 599 milyon litre tekilanın yaklaşık altıda biri stoklarda kaldı.
Bernstein analisti Trevor Stirling, “Satılandan çok daha fazla yeni içki damıtılıyor ve stoklar birikmeye başlıyor. Tekila endüstrisi 2025’te oldukça çalkantılı bir döneme girecek” dedi. Stirling, bu birikimi azalan talep ve Meksika’da yakın zamanda faaliyete geçen yeni damıtım tesislerine bağladı.
Ünlü markalar ve pandemi etkisi
Son on yılda, Meksika’nın ulusal içkisi olan tekilaya olan talep ABD’de hızla arttı. Bu artışta, George Clooney’nin Casamigos’u gibi ünlü destekli markalar önemli rol oynadı. Ancak, pandemi dönemindeki içki patlamasının sona ermesi ve artan fiyatlar nedeniyle tüketicilerin harcamalarını kısması, son 18 ayda talebin düşmesine yol açtı.
İçecek veri sağlayıcısı IWSR’ye göre, 2024’ün ilk yedi ayında ABD’de satılan içki miktarı geçen yılın aynı dönemine kıyasla yüzde 3 azaldı. Tekila tüketimi yüzde 1,1 düşerken, 2023’te yüzde 4 ve 2021’de yüzde 17 artış göstermişti.
Stokların bir kısmı olgunlaşma sürecinde olsa da, tekila diğer içkilere kıyasla daha hızlı buharlaşıyor. Bu durum, Meksika’nın sıcak ikliminden kaynaklanıyor ve çoğu tekila üç yıldan fazla fıçılarda bekletilmiyor.
Trump’tan tarife tehdidi
Endüstrinin karşı karşıya olduğu bir diğer sorun ise Trump’ın tarifeleri. Trump, Meksika’nın ABD’ye yaptığı ihracata yüzde 25 gümrük vergisi uygulama tehdidinde bulundu. Meksika’nın ihracatının yüzde 83’ü ABD’ye yapılıyor ve bu tarifeler, hem tekila endüstrisi hem de Meksika ekonomisi için yıkıcı olabilir.
Tequila Düzenleme Konseyi Başkanı Ramón González, “Bu, kendi ayaklarına kurşun sıkmak olur çünkü tüketiciler daha fazla ödemek zorunda kalır” dedi. 2023’te üretilen tekilanın üçte ikisi ihraç edilirken, bu ihracatın yüzde 80’i ABD’ye yapıldı. ABD’den sonra en büyük ihracat pazarları İspanya ve Almanya oldu ancak bu ülkeler sadece yüzde 2’lik bir paya sahip.
González, tarifelerin olası etkileri konusunda endişeler olsa da, Trump’ın bu tehditlerinin gerçekleşmeyeceğini düşünüyor. González, ABD şirketlerinin tekilaya yaptığı yatırımların arttığını ve Trump’ın önceki başkanlık döneminde benzer tehditlerde bulunduğunu ancak bunları hayata geçirmediğini hatırlattı.
Büyük markalar fiyatları düşürüyor
Patrón ve Casamigos gibi büyük tekila markaları, tüketici talebindeki zayıflamaya yanıt olarak bir yıldan uzun süredir fiyatları düşürüyor. Aynı zamanda, agave gibi hammaddelerin fiyatlarının düşmesi, üreticilerin maliyetlerini azalttı.
González, “Şu anda endüstrinin ihtiyaç duyduğunun birkaç katı agave arzı var. Bu plantasyonların bazıları, endüstri rakamlarına bakıldığında satılmayacak gibi görünüyor” dedi.
Agavenin kilo fiyatı, 30 pesodan 6-8 pesoya kadar düştü. Serbest piyasada ise bu fiyat 2 pesoya kadar geriledi.
Bernstein analisti Stirling, “Düşen agave fiyatlarından elde edilen kazanç, üst düzey markalar arasındaki fiyat savaşları nedeniyle ortadan kalkarsa, bu endüstri için büyük bir ekonomik darbe olur” dedi.
"Ekonomi" Kategorisinden Daha Fazla İçerik
Yazarlar
Çok Okunanlar
-
forbes.com.tr
Dünyanın en zengin 10 kişisi (Kasım 2024)
-
forbes.com.tr
En zengin Türklerin sıralaması nasıl değişti?
-
Nilgün Balcı Çavdar
Türk Milyarderler
-
forbes.com.tr
2024'ün ilk 10 ayında en çok satan elektrikli otomobiller
-
forbes.com.tr
2025 Forbes 30 altı 30'dan İlayda Şamilgil: NASA projesinden kendi girişimine