Çin AB'yi ek gümrük vergileri nedeniyle DTÖ'ye şikayet etti
Avrupa Komisyonu, Salı günü yaptığı açıklamada, Çin'in "haksız sübvansiyonunu" gerekçe göstererek Çin yapımı elektrikli araçlara yüzde 35,3'e kadar ek gümrük vergileri uygulanacağını duyurdu .
AB Ticaret Komiseri Valdis Dombrovskis, "Titiz bir soruşturmanın ardından bu orantılı ve hedefli önlemleri alarak adil piyasa uygulamalarını ve Avrupa sanayi tabanını savunuyoruz" dedi.
"Elektrikli araç sektörü de dahil olmak üzere rekabeti memnuniyetle karşılıyoruz ancak bunun adalet ve eşit şartlarla desteklenmesi gerekiyor" dedi.
Çin Ticaret Bakanlığı'na göre, Çin Çarşamba sabahı Brüksel'in kararına, tarifeleri "kabul etmediğini" ve DTÖ anlaşmazlık çözüm mekanizması kapsamında şikayette bulunduğunu belirterek yanıt verdi.
"Gerekli tüm önlemler alınacak"
Pekin Ticaret Bakanlığı, "Çin, Çinli şirketlerin meşru hak ve çıkarlarını sıkı bir şekilde korumak için gerekli tüm önlemleri alacaktır" dedi.
Komisyon, soruşturmasında Çin'deki elektrikli araç değer zincirinin "haksız sübvansiyondan" yararlandığını ve bunun da Avrupa üreticileri için "ekonomik zarar tehdidi" oluşturduğunu tespit ettiğini söyledi.
En yüksek vergi yüzde 35,3 ile Çin'in SAIC Motor'una uygulandı, ardından yüzde 18,8 ile Geely ve yüzde 17 ile BYD geldi. Diğer işbirliği yapan şirketler yüzde 20,7'lik bir tarife ile karşı karşıya kalacak, Tesla hariç, Tesla'ya yüzde 7,8'lik bir vergi verilecek. Buna karşılık, işbirliği yapmayan diğer tüm şirketler yüzde 35,3'lük bir tarife ile çarpılacak.
Vergilerin, AB'nin resmi gazetesinde yayımlandıktan sonra Çarşamba günü yürürlüğe girmesi bekleniyor. AFP'ye göre, Çin EV ithalatındaki mevcut yüzde 10'luk orana eklenecek. Temmuz ayında uygulanan geçici vergiler uygulanmayacak .
Uygulandığında, tarifeler kalıcı olacak ve beş yıl sürecek. Ek vergiler, yüzde 7,8'lik bir vergiyle karşı karşıya olan Tesla da dahil olmak üzere, yabancı üreticiler tarafından Çin'de üretilen araçlara da değişen oranlarda uygulanacak. Ülkedeki en büyük EV satıcılarından biri olan Çinli otomobil devi Geely, yüzde 18,8'lik bir ek vergiye tabi tutulacakken, SAIC yüzde 35,3'lük en yüksek vergiyle karşı karşıya kalacak.
Çin ile AB arasındaki ticaret gerginliği elektrikli otomobillerle sınırlı değil; Brüksel ayrıca Çin'in güneş panelleri ve rüzgar türbinlerine yönelik sübvansiyonlarını da araştırıyor.
Tüm AB ülkeleri aynı düşünmüyor
Ek vergiler , daha önce soruşturma sırasında AB'nin "adil olmayan, uyumsuz ve mantıksız korumacı uygulamalarını" eleştiren Çin ile bir ticaret savaşına dönüşme endişeleri arasında Almanya, Macaristan, Malta, Slovenya ve Slovakya'nın muhalefetiyle karşılaştı.
Aslında gümrük vergileri AB'nin 27 üye ülkesinin çoğunluğunun desteğinden yoksun; ancak AFP'ye göre, bu ayın başlarında yapılan oylamada, muhalefetin bunları engellemeye gücü yetmedi, çünkü blok nüfusunun yüzde 65'ini temsil eden en az 15 ülkeye ihtiyaç vardı.
Bu arada, soruşturmayı destekleyen Fransa kararı memnuniyetle karşıladı. Fransa Maliye Bakanı Antoine Armand bir açıklamada, "Avrupa Birliği, otomotiv endüstrimizin her zamankinden daha fazla desteğimize ihtiyaç duyduğu bir zamanda, ticari çıkarlarımızı korumak ve savunmak için önemli bir karar alıyor" dedi.
Alman otomobil devi Volkswagen de dahil olmak üzere Avrupa'nın daha büyük otomobil üreticileri, AB'nin yaklaşımını eleştirdi ve Brüksel'i meseleyi müzakereler yoluyla çözmeye çağırdı. Alman Otomotiv Endüstrisi Derneği başkanı Hildegard Mueller, Salı günü yaptığı açıklamada, ekstra tarifelerin "serbest küresel ticaret ve dolayısıyla Avrupa'da refah, iş koruma ve büyüme için geriye doğru atılmış bir adım" olduğunu belirtti.
Çin'deki artan rekabetten olumsuz etkilenen Volkswagen, AFP'ye göre daha önce tarifelerin Avrupa otomotiv endüstrisinin rekabet gücünü artırmayacağını ileri sürmüştü. Bu uyarı, sıkıntı çeken şirketin Pazartesi günü Almanya'daki en az üç fabrikayı kapatma ve on binlerce işi kesme planlarını açıklamasından sadece birkaç hafta önce geldi.
Alternatif çözümler
AB ve Çin arasındaki müzakereler devam ediyor ve tatmin edici bir anlaşmaya varılırsa vergiler kaldırılabilir; ancak AFP raporuna göre, her iki taraftaki yetkililer mevcut farklılıkları kabul etti. Görüşmeler, Çinli otomobil üreticilerinin sübvansiyonları dengelemek için araçları belirli bir maliyetle satmasını gerektiren tarifelerin yerini alacak asgari fiyatların belirlenmesine odaklandı.
Dombrovskis, "Tespit edilen sorunları etkili bir şekilde ele alan ve DTÖ kurallarıyla uyumlu olası bir alternatif çözüme açık olmaya devam ediyoruz" dedi.
Çin Ticaret Odası AB, Brüksel ve Pekin'e "asgari fiyatların belirlenmesine yönelik görüşmeleri hızlandırma ve nihayetinde bu tarifeleri ortadan kaldırma" çağrısında bulundu.
AB şimdi, 8 Ekim'de Avrupa brendisine geçici tarifeler uygulayacağını duyuran Çin'den misillemeyle karşı karşıya kalabilir. Pekin ayrıca, Çin'e ithal edilen belirli süt ve domuz ürünlerine yönelik AB sübvansiyonlarına ilişkin soruşturmalar başlattı.
Şaşırtıcı gerçek
Kanada , ABD'nin ardından Ağustos ayında Çin'den ithal elektrikli araçlara %100 gümrük vergisi uygulayacağını duyurdu .