Arama
Sigortacılık sektöründe makine öğrenmesi temelli yapay zekayı kullanarak fiyatlama platformu geliştiren Lumnion, Türkiye’de bu alanda çalışan tek şirket. Türkiye ve Almanya merkezli şirket, İngiltere ve Körfez ülkelerine girmeye hazırlanıyor.

02 Ekim 2024, 01:25 ÖS GÜNCELLENDİ
Riski Fiyatlamak

Küresel sigorta sektörünün 2028 yılına kadar 10 trilyon dolar büyüklüğe ulaşması bekleniyor. Dünyada yalnızca oto sigortaları pazarı, 848 milyar dolar ve bu alanda yüzde 1 hata yapılsa dahi maliyeti 8,48 milyar dolar oluyor. Sigorta sektörü için de kasko, trafik ve konut sigortası gibi ürünlerin fiyatlamasını doğru belirlemek finansal performansları açısından büyük önem taşıyor. 2020 yılında kurulan Lumnion, yapay zeka temelli platformuyla sigorta şirketlerini fiyatlamalarda en kesin sonuçlara ulaştırıyor. Platform, sigortacılık sektöründe hesaplamalarda yaygın olarak kullanılan GLM gibi algoritmalara kıyasla daha hassas ve doğru sonuçlar veriyor. Lumnion, iyi yönetilen portföylerde dahi yüzde 3 oranında iyileşme sağlıyor.

Lumnion’un üç kurucusu Cenk Tabakoğlu, Eray Alpan ve Aren Haddeler daha önce bankacılık ve finans sektöründe çalışmış. Beş yıl bir sigorta şirketinin CEO’luğunu yapan Cenk Tabakoğlu, bu sırada sigortacılık ürünlerinin fiyatlanması sırasında yaşanan zorlukları fark etmiş. Üç kurucu Lumnion’u İTÜ 2020 Insuretech ve Top 20 girişimlerinden biri olarak hayata geçirmişler. Sigortacılık ürünlerinin nihai tüketici fiyatının oluşması için öncelikle risk fiyatının belirlenmesi gerekiyor. Bunu yaparken GLM’nin de dahil olduğu çeşitli algoritmaların çalıştığı bir modellemeden yararlanıyorlar.

“Bu modellemede çeşitli algoritmalar kullanılıyor ama özellikle makine öğrenmesine (bilgisayarların açıkça programlanmak yerine verilerden öğrenmesini sağlayan bir yapay zeka alt kümesi) dayalı yapay zeka tabanlı algoritmalar daha hassas ve doğru sonuç veriyor” diyor Tabakoğlu. Makine öğrenmesi sayesinde ürün kendini sürekli güncelliyor ve bu nedenle olabilecek en doğru tahmini yapıyor.

CEO Tabakoğlu geliştirdikleri ürünü bir örnekle şöyle açıklıyor: “Örneğin ‘Kadıköy Göztepe’de 25 - 30 yaş aralığındaki erkek sürücülerin kaza yapma oranı tahminine kıyasla arttı’ diyerek tespitte bulunuyor ve ‘Bunların fiyatını arttır’ diye öneriyle geliyor. Ancak tabii uygulayıp uygulamamak şirkete kalmış bir şey.”

Risk fiyatlaması Lumnion’un ürünlerinden yalnızca biri. Ancak Tabakoğlu “Biz Lumnion’u yapay zeka destekli uçtan uca sigorta fiyatlandırma platformu olarak tanımlıyoruz” diyor. Lumnion riskin yanı sıra saha fiyatlaması ve kişisel fiyatlamalar da yapıyor. Böylece Lumnion programlarını kullanan bir sigorta şirketi hem riski hem saha şartlarını hem de müşterinin gelir gider durumu, satın alma gibi davranışlarını tahmin ederek ürününün fiyatını en gerçekçi şekilde belirleyebiliyor.

Kullanılan geleneksel algoritmalar hesaplamaları çok daha geniş alanlarda (örneğin ilçe bazında) tahminlerken Lumnion’un ürünleri sokak hatta bina bazlı tahminlerde bulunarak çok daha detaylı ve kesin sonuçlar veriyor.
Lumnion ayrıca sigortacılık alanındaki girişimlerin kalbi olan Almanya’da da büyüyen bir şirket. Almanya’da hükümetin kurduğu, sadece sigortacılık teknolojileri üreten şirketlerin programlarla desteklendiği inovasyon merkezleri olan “InsurTech Hub Munich” ve “Insurlab Germany” adlı iki oluşumun programlarına başvurarak kabul edilen ilk ve tek Türk şirketi.

Lumnion bu inovasyon merkezlerinde yatırımcılara ve müşterilere ulaşmış. “Sigortacılık sektöründe dünya ekosistemine dahil olduk” diyor Tabakoğlu. Lumnion’un SAP ve Amazon Web Services (AWS) ile yolları da bu merkezde kesişmiş. Tabakoğlu, AWS ile birlikte proje geliştirmeye başladıklarını, “makinenin kendi kendine karar aldığı ve önerilerde bulunmak yerine artık düzenleme yaptığı bir mekanizma oluşturmak” üzerine çalıştıklarını söylüyor.

SAP ile de distribütörlük modeliyle çalışmaya başlamışlar. Diğer bir distribütörleri de dünyanın en büyük yönetim danışmanlığı şirketlerinden biri olan Ernst & Young (EY). Lumnion, EY için yapay zeka tabanlı çözümler geliştiriyor. Almanya’dan sonra hedeflerinde İngiltere var.

Ancak Tabakoğlu, Körfez ülkelerinde de fırsatları değerlendirdiklerini anlatıyor. Mart ayında Maxis Girişim Sermayesi Portföy Yönetimi A.Ş. Yenilikçi Girişim Sermayesi Yatırım Fonu liderliğinde gerçekleşen yeni bir yatırım turunda 1 milyon dolar alan şirket, bu parayı da globalleşme için kullanacak. 

Lumnion’un yatırımcıları arasında Sabancı Holding, İş Bankası Grubu, KT Portföy gibi şirketler bulunuyor. Sabancı Holding Strateji ve İş Geliştirme Grup Başkanı Gökhan Eyigün, İTÜ Çekirdek’in Big Bang yarışmasında tanıştığı Lumnion’dan sektördeki önemli bir probleme eğilmeleri ve bir SaaS ürünü sunmaları nedeniyle çok etkilendiklerini söylüyor: “Sektördeki probleme çoklanabilir bir çözüm getiriyorlardı. Büyük oyuncuların ürünleri sektördeki tüm problemlere çözüm getirmezken rakip sayısı da oldukça düşüktü. Bu da bizim açımızdan şirketin büyüme potansiyelini gösteren önemli bir unsurdu.”


"Yapay Zeka" Kategorisinden Daha Fazla İçerik