;
Arama

Lüks sektörü için bir kötü haber daha: Doların düşüşü, altının yükselişi

Üst düzey markaların endişelenmesi gereken sadece gümrük vergileri ve tüketici harcamalarının azalması ihtimali değil. Doların zayıflaması ve yatırımcıların altına yönelmesi de lüks sektörünü sarsıyor.

22 Nisan 2025, 08:00 Güncelleme: 22 Nisan 2025, 13:00

Gümrük vergileri yıkıcı bir etki yaratırken dolardan kaçan ve altına yönelen endişeli yatırımcılar, Amerikalılar için lüks mağazaya yapılacak bir ziyareti daha da pahalı hale getirebilir. Dolar, 2 Nisan'dan bu yana euro karşısında yaklaşık yüzde 5 değer kaybetti. Bu düşüş şaşırtıcı oldu; yatırımcılar genellikle ekonomiye dair endişelendiklerinde dolar alırlar. Ancak ABD Başkanı Donald Trump'ın yüzde 145 oranındaki gümrük vergilerinin Çin ekonomisine nasıl zarar verebileceğine ilişkin endişeler de Çin Yuanı’nın da son dönemde euro karşısında yüzde 5 civarında değer kaybetmesine neden oldu.

Bu hamleler Avrupalı lüks şirketler için bir sorun teşkil ediyor. Bu şirketlerin işleri dolar ve Çin Yuanı güçlü, euro zayıf olduğunda gelişiyor. Üst düzey markalar ürünlerini İtalya ve Fransa'da üretiyor, dolayısıyla maliyetleri euro cinsinden. Ancak işlerinin çoğunu, birlikte lüks mallar endüstrisinin satışlarının yarısından fazlasını oluşturan Çinli ve Amerikalı tüketicilerle yapıyorlar.

90 günlük duraklama fayda sağlamayacak


Bu arada, yatırımcılar ve merkez bankaları altına hücum ederek markalar için bir başka rahatsızlık yaratıyor. Altın geçen hafta ons başına 3.300 doların üzerine çıktı. Bu da lüks saat ve mücevher üreticilerinin müşterilerine yansıtmak zorunda kalacakları girdi maliyetlerini yükseltiyor. Markalar kar marjlarını korumak için muhtemelen ABD ve Çin'de fiyatları arttırmak zorunda kalacak. Trump'ın 90 günlük gümrük vergisi duraklaması, Avrupa Birliği'nden yapılan ithalatın ilk başta açıklanan yüzde 20'lik orandan şu anda yüzde 10'luk bir vergi taşıdığı anlamına geliyor. Ancak Jefferies'deki analistlere göre düşük orandan kaynaklanan herhangi bir geçici rahatlama, zayıflayan dolar nedeniyle fayda sağlamayacak.

Chanel ya da Christian Dior gibi en varlıklı müşterilere hitap eden markalar muhtemelen talebe zarar vermeden daha fazla ücret talep etmekten kurtulabilir. Geçen hafta Hermès, 1 Mayıs'ta ABD'de fiyatları artıracağını ve gümrük vergilerinin acısını Amerikalı tüketicisine yansıtacağını söyledi. Gucci gibi daha zayıf markalar için fiyat artışları müşterilerin uzak durmasına neden olabilir.

Satışları eskisi kadar artıramayacaklar


Bernstein lüks analisti Luca Solca'ya göre ABD'li lüks tüketicileri alışverişlerinin yaklaşık yüzde 20'sini yurtdışında yapıyor. Bölgesel fiyat farklılıkları ve vergi iadeleri, aynı Louis Vuitton el çantasını Paris'te satın almanın New York'ta satın almaktan neredeyse üçte bir oranında daha ucuz olabileceği anlamına geliyor. Ancak doların düşüşü denizaşırı alışveriş seyahatlerini daha pahalı hale getirecek. Dolayısıyla Amerikalı turistler, Avrupa'nın lüks mağazalarındaki satışlara son birkaç yıldır sağladıkları artışı sağlayamayacak.

Lüks markalar, pandemi sırasında fiyatları çok hızlı bir şekilde yükselterek ve orta sınıf tüketicileri bir kenara iterek işlerine zaten zarar verdi. Danışmanlık firması Bain & Co'nun tahminlerine göre 2022 ve 2024 yılları arasında satılan lüks malların sayısı beşte birden fazla azaldı. Altına yönelenler ve zayıflayan dolar onları fiyatlarını tekrar yükseltmeye zorladıkça lüks markaların kendilerini toparlaması zor olacak.


"Ekonomi" Kategorisinden Daha Fazla İçerik

  • Trump: Milyoner vergisi zenginleri ABD’yi terk etmeye itebilir

    Trump: Milyoner vergisi zenginleri ABD’yi terk etmeye itebilir

  • Küresel ekonominin 8,8 trilyon dolarlık dilimi Trump'ın tarifelerinden nasıl etkilenmiyor?

     Küresel ekonominin 8,8 trilyon dolarlık dilimi Trump'ın tarifelerinden nasıl etkilenmiyor?

  • Elon Musk 10 milyar dolar daha zenginleşti

     Elon Musk 10 milyar dolar daha zenginleşti

  • ABD'nin en zengin 19 hanesinin serveti İsviçre ekonomisini geçti

    ABD'nin en zengin 19 hanesinin serveti İsviçre ekonomisini geçti

  • Küresel çelik üretimi artarken Türkiye kan kaybetti

    Küresel çelik üretimi artarken Türkiye kan kaybetti

  • Çin'in gümrük tarifeleri savaşında robotlardan oluşan bir ordusu var

    Çin'in gümrük tarifeleri savaşında robotlardan oluşan bir ordusu var

Yazarlar

Çok Okunanlar

  • forbes.com.tr

    Dünyanın en zengin 10 insanı (Ocak 2025)


  • Dünyanın en zengin 10 kişisi (Kasım 2024)


  • forbes.com.tr

    En zengin Türklerin sıralaması nasıl değişti?


  • Nilgün Balcı Çavdar, Cem Cemal Pekin, Erkan Kızılocak

    Dolar milyarderi Türkler


  • Türk Milyarderler