Arama
Yapay zeka ile tedarik zinciri süreçlerinin optimizasyonunu yapan SmartOpt, şirketlere değişen oranlarda maliyet ve enerji tasarrufu sağlıyor. Karbon emisyonlarını azaltmayı da hedefleyen girişim, ilk yatırım turunda…

02 Ekim 2024, 03:47 ÖS EKLENDİ
Zincirin Her Halkası

Soner Babüroğlu, Koç Üniversitesi yönetici eğitim programı Turquality’ye katıldığında beklentisi bu programdan en üst seviyede fayda sağlamaktı. Girdiği derslerden birinde Prof. Dr. Metin Türkay’ın anlattığı “tedarik zinciri dijital dönüşüm stratejisi” konusu, beyaz yakalı kariyerine devam eden Babüroğlu’nu bambaşka bir alana, yapay zeka girişimciliğine yöneltti. 2020 Mart ayında hocası Prof. Türkay’ı arayıp daha önce kendisine söz ettiği projeyi hayata geçirmelerini önerdi. Koç Üniversitesi Mühendislik Fakültesi Endüstri Mühendisliği Bölümü’nden Prof. Dr. Metin Türkay’ın yapay zeka ile ilgili çalışmaları, Babüroğlu’nun girişimcilik ruhuyla birleşince 21 Ekim 2020’de SmartOpt resmi olarak kuruldu.

Dört yıllık SmartOpt’un çalışan yaş ortalaması da kendi gibi bir hayli genç; 24. 20 kişilik ekip Prof. Türkay’a göre “Türkiye’nin en parlak çocukları”. Bu genç ve “parlak” ekiple birlikte ortaya konan işlerin müşterileri arasında BSH Türkiye, BSH ABD, Arçelik, Warmhaus, Beyçelik Holding ve Tüpraş bulunuyor. Şirket, tedarik zincirinin belirsizlik, lojistik organizasyonu ve maliyet gibi zorluklarını, makine öğrenmesi ve istatistiksel öğrenme metotları kullanarak kendi geliştirdiği yapay zeka modelleri ile çözüyor. Piyasaya sunulan yedi ürün tedarik süreçlerinin neredeyse tamamını optimize ediyor. Bu yedi ürün içinde en çok kullanılan ForecastOpt, zaman serisi ve makine öğrenmesi ile ürün ve hizmetlerin fiyat tahminini yapıyor.

Otomatik olarak güncellenmesi sayesinde değişkenleri de belirliyor. Böylece tahminlerde hata payı en aza iniyor. Metin Türkay, sektördeki bazı oyuncuların demir - çelik, elektrik ve ham madde fiyatlarını kendilerinden öğrendiklerini söylüyor: “Mesela Şişecam bizden elektrik fiyatları konusunda çalışmamızı istedi. Elektrik fiyatlarına yönelik hassasiyetleri var. Birlikte bir PoC yaptık. (Proof of Concept, bir ürünün veya hizmetin test edilmesi, denemesinin yapılması anlamına geliyor.) Sonuçtan oldukça memnun kaldılar, el sıkıştık ve sözleşmemizi imzaladık. Hemen ardından Şişecam İtalya ile aynı projeyi çalıştık ve Şişecam Türkiye’ye de cam sektörü talep tahmini optimizasyonu çalıştık.”

Şirketin gelen malzeme sürecini yönettiği bir ürünü de bulunuyor. İsmi “MilkRunOpt” olan bu ürünün ilk uygulaması Arçelik Ankara Bulaşık Makinesi İşletmesi’nde gerçekleşmiş. Uygulamada maliyetlerde yüzde 20 oranında düşüş sağlanırken karbon emisyonu da yüzde 20 oranında azaltılıyor.

Şirketin bunların yanı sıra fabrika içinde yürütülen operasyonlardan stok ve lojistik süreçlerinin koordinasyonuna kadar tedarik zincirinin her noktasını optimize etmeyi sağlayan ürünleri var.  Tofaş da SmartOpt’un müşterilerinden biri. Fabrikadaki çalışmaları optimize eden ve fiyat tahmini yapan iki ürününü kullanıyor. Tofaş, bu ürünler sayesinde yüzde 25’in üzerinde bir enerji verimliliği sağlamış.

Prof. Metin Türkay, ürünlerinde ekonomik verimlilik kadar sürdürülebilirlik ve sosyal etkiyi de önemsediklerini anlatıyor: “Yani kârlılık elde edeceksiniz ama bunu çevreye mümkün olan en az etkiyle yapacaksınız. Sosyal etkiniz de yani çalışanlarınıza ve topluma karşı sorumluluğunuz da en üst seviyede olacak. Ürünlerimiz tüm bunları karşılamaya odaklı.”

SmartOpt’un yedi ürünü de SaaS ortamında (Hizmet olarak yazılım. Kullanıcılara bulut tabanlı uygulamalara erişim ve kullanım olanağı sağlayan lisanslama ve dağıtım modeli) hazır olarak bulunuyor. Müşterilerle öncelikle ürünlerin testi yapılıyor. Ardından sonuçtan memnun kalınırsa şirketler, SmartOpt’un bu ürünlerini 24 ay kontrat ile kiralıyor ve ihtiyaçlarına göre özelleştiriyor. 

Girişimlerin çalışanlarını hissedar yapması bilinen bir model. SmartOpt’un da 20 kişilik ekibinin tamamı aynı zamanda şirketin hissedarı. Genel Müdür Soner Babüroğlu “Herkes kendisi için çalışıyor, kendisi için üretiyor” diyor. SmartOpt’un büyüme planlarının gerçekleşmesi halinde bu hisseler, büyük paralara satılabilir.

2021 yılında 10 melek yatırımcıdan yatırım alan şirket, şu anda ilk yatırım turunda. Değerlemesi 8 ila 10 milyon dolar arasında seyreden SmartOpt, turun bu yılın sonuna kadar tamamlanmasını bekliyor. Babüroğlu, finansallarını özel yatırımcıların yanı sıra bir girişim sermaye fonuyla da paylaştıklarını söylüyor. Şirket yatırımla birlikte hem müşteri sayısını artıracak hem de üretken yapay zekayı ürünlerine dahil etmek için çalışmalara başlayacak.


"Yapay Zeka" Kategorisinden Daha Fazla İçerik