;
Arama

Trump'ın otomotiv tarifesi 108 milyar dolarlık yük getirecek

Trump’ın otomotiv ithalatına getirdiği yüzde 25’lik vergi Amerikan otomobil üreticilerine 2025’e kadar toplamda 108 milyar dolarlık ek maliyet yükleyecek.

11 Nisan 2025, 10:08

ABD Başkanı Donald Trump’ın nisan ayı başında yürürlüğe koyduğu yüzde 25 oranındaki otomotiv ithalat vergisi ülke ekonomisinde ciddi bir maliyet yaratmaya başladı. Center for Automotive Research (Otomotiv Araştırmaları Merkezi) tarafından yayımlanan son analiz, bu verginin 2025 yılına kadar Amerikan otomotiv endüstrisine 108 milyar dolarlık ek maliyet getireceğini ortaya koydu.

En büyük yük Detroit’in şirketlerine

Michigan eyaletinin Ann Arbor kentinde bulunan araştırma merkezinin perşembe günü yayımladığı rapora göre, ABD merkezli üç büyük otomotiv firması Ford, General Motors (GM) ve Stellantis bu yükün 42 milyar dolarlık kısmını üstlenecek.

Araç başına binlerce dolarlık vergi yansıyacak

Rapor, söz konusu üreticilerin ABD içinde ürettiği her araç için yaklaşık 5 bin dolar, ithal edilen araç başına ise ortalama 8 bin 600 dolar vergi ödeyeceğini hesaplıyor. Sektör genelinde bu rakamlar sırasıyla 4 bin 239 dolar ve 8 bin 722 dolar olarak öne çıkıyor.

Yeni vergiler üretim planlarını etkiledi

Trump’ın 3 Nisan’da yürürlüğe soktuğu gümrük tarifeleri küresel tedarik zincirlerine bağlı otomotiv sektöründe geniş yankı uyandırdı. Kanada ve Meksika gibi ABD’ye yakın ülkelerden yapılan ithalatlar da vergiye tabi tutulurken, USMCA anlaşması kapsamındaki üreticiler ABD menşeili parça kullanmaları durumunda vergi indirimi alabiliyor.

Bu yeni vergi yükü birçok şirketin üretim stratejilerini gözden geçirmesine neden oldu. General Motors, Indiana’daki fabrikasında kamyon üretimini artırma kararı alırken; Stellantis, Kanada ve Meksika’daki bazı tesislerinde üretime ara verdi. Bu adımlar ABD’deki beş farklı tesisin faaliyetlerini de doğrudan etkiledi.

Sektör temsilcilerinden diyalog çağrısı

Detroit Üçlüsü’nü temsil eden Amerikan Otomotiv Politika Konseyi Başkanı Matt Blunt raporla ilgili yaptığı açıklamada, “Bu çalışma ithalat vergisinin sektöre getirdiği büyük yükü açıkça gözler önüne seriyor. Ford, GM ve Stellantis olarak yerli üretimi artırma hedefimiz doğrultusunda yönetimle yapıcı bir diyalog sürdürmeyi sürdüreceğiz” ifadelerini kullandı.

General Motors ve Stellantis rapora dair yorumlarını sektör temsilcisi aracılığıyla yaparken Ford’dan henüz bir açıklama gelmedi.


"Ekonomi" Kategorisinden Daha Fazla İçerik

  • Ülkeler ticaret savaşında neden misillemeden kaçınıyor?

    Ülkeler ticaret savaşında neden misillemeden kaçınıyor?

  • Çinli yatırımcılar dolardan uzaklaşıyor, rotayı Avrupa’ya çeviriyor

    Çinli yatırımcılar dolardan uzaklaşıyor, rotayı Avrupa’ya çeviriyor

  • UBS: Türk lirası artık eskisi kadar cazip değil

    UBS: Türk lirası artık eskisi kadar cazip değil

  • Ahmet Çalık aile şirketinden ayrılıp milyar dolarlık holding kurdu

    Ahmet Çalık aile şirketinden ayrılıp milyar dolarlık holding kurdu

  • Selçuk ve Haluk Bayraktar kardeşler milyarderler listesinde kanat açtı

    Selçuk ve Haluk Bayraktar kardeşler milyarderler listesinde kanat açtı

  • Nihat Özdemir ve Sezai Bacaksız Limak’la rotayı yurt dışına çevirdi

    Nihat Özdemir ve Sezai Bacaksız Limak’la rotayı yurt dışına çevirdi

Yazarlar

Çok Okunanlar

  • forbes.com.tr

    Dünyanın en zengin 10 insanı (Ocak 2025)


  • Dünyanın en zengin 10 kişisi (Kasım 2024)


  • forbes.com.tr

    En zengin Türklerin sıralaması nasıl değişti?


  • Nilgün Balcı Çavdar, Cem Cemal Pekin, Erkan Kızılocak

    Dolar milyarderi Türkler


  • Türk Milyarderler