;
Arama

Çin otomotiv sektörü kapılarını dünyaya araladı

Çinli elektrikli araç üreticileri, Şanghay Otomobil Fuarı’nda yüzlerce yabancı gazeteci ve influencer’ı ağırlayarak küresel iddiasını ortaya koydu. BYD ve Zeekr gibi markalar, sadece teknoloji değil, anlatı gücüyle de dünya pazarına meydan okuyor.

24 Nisan 2025, 10:23

Çinli elektrikli araç üreticileri, Şanghay Otomobil Fuarı’nda teknoloji, tasarım ve fiyat üstünlüklerini dünya kamuoyuna göstermek için gazeteci ve influencer’ları seferber etti.

Çin’in elektrikli araç (EV) üreticileri, önümüzdeki yıllarda küresel otomotiv pazarında söz sahibi olma hedefiyle, Şanghay Otomobil Fuarı’nda güçlü bir medya kampanyasına imza attı. Çin’in en büyük otomobil fuarına bu yıl yurtdışından davet edilen gazeteci ve influencer sayısının bugüne kadarki en yüksek seviyede olduğu tahmin ediliyor.

Fuardan önce ve fuar sırasında düzenlenen tanıtım etkinliklerinde, BYD, Zeekr ve diğer Çinli markalar, yüzlerce yabancı gazeteciyi lüks otellerde ağırlayarak yeni modellerini tanıttı. Özellikle Latin Amerika ve Orta Doğu’dan gelen medya mensuplarının sayısındaki artış dikkat çekti. Bu tercihin, Çin’in bu bölgelerde elektrikli araçlar üzerinden nüfuzunu artırma stratejisinin bir parçası olduğu düşünülüyor.

Çin'in elektrikli araç üretiminde yıllık kapasitesi 36 milyon araca ulaşmış durumda. Bu yıl için tahmin edilen satış miktarı ise yaklaşık 17 milyon. Bu nedenle, yurtdışında pazar payını artırmak, sektördeki aşırı üretim riskini dengelemenin yolu olarak görülüyor.

Latin Amerika hedef pazar, influencer'lar anahtar rol üstleniyor

BYD, El Salvador, Paraguay, Ekvador, Şili ve Peru’dan gelen yaklaşık 150 gazeteci ve influencer’ı Şanghay’da Huangpu Nehri kıyısındaki lüks otellerde ağırladı. Latin Amerika'daki elektrikli araç pazarının 2030 yılına kadar 19 milyar dolara ulaşması bekleniyor. Bu büyümeyi desteklemek üzere BYD, Brezilya’da yılda 150 bin araç kapasiteli bir fabrika kuruyor. Öte yandan, SAIC Motor’un sahibi olduğu MG markası da Latin Amerika pazarına hitap edecek bir üretim tesisi için Meksika’yı seçti.

Bu yıl özellikle sosyal medya fenomenlerine verilen erişim dikkat çekti. Milyonlarca takipçiye sahip YouTuber’lar ve otomobil blogger’ları, tanıtımlar için en az kurumsal medya kadar önem kazandı. Zeekr’in Fairmont Peace Hotel’in terasında düzenlediği etkinlikte boy gösteren 3,2 milyon takipçili YouTuber Forrest Jones, Çinli EV’lere dair içerikleriyle yüz binlerce izlenmeye ulaştı. Jones, “Bu arabalar ABD’ye gelirse, alıcı bulmaları hiç zor olmaz,” dedi. Ancak Çinli üreticiler, hâlihazırda ABD’ye binek araç satamıyor çünkü yüksek ithalat vergilerine tabi tutuluyorlar.

Çinli influencer’lar ise yabancı gazetecilere tanınan bu ayrıcalıklı muameleden zaman zaman rahatsızlık duyuyor. Zhang soyadlı bir Çinli içerik üreticisi, otel ya da ulaşım masraflarının karşılanmasının sorun olmadığını ancak asıl önceliğin kamuya doğru bilgi sunmak olduğunu vurguladı.

Batarya devi CATL’den teknoloji şovu

Çinli tedarikçiler de bu medya ilgisini avantaja çevirmeye çalışıyor. Elektrikli araç bataryalarında dünya lideri olan CATL, Şanghay’daki dönüştürülmüş bir depoda ilk kez düzenlediği “Tech Day” kapsamında yüzlerce gazeteci ve influencer’ı ağırladı.

Etkinliğin ardından daha küçük bir grup, Tesla’nın Şanghay dışındaki Gigafactory’sine yakın bir test pistine götürüldü. Burada CATL, şasi, batarya ve motorun entegre olduğu yeni bir platformu tanıttı. Otomobil üreticileri bu platform sayesinde temel EV bileşenlerini sıfırdan tasarlamak zorunda kalmadan yeni modeller üretebilecek.

Test sürüşlerinde kullanılan araçlar arasında, Çinli üretici Neta tarafından CATL teknolojisiyle üretilen bir modelin yanı sıra, sadece bir koltuk, direksiyon ve pedal monte edilmiş çıplak bir platform da yer aldı. Bu sıradışı araçlardan biri pistte aşırı zorlanınca dönüş sırasında savrularak hasar aldı. CATL görevlileri kısa süreli panik yaşasa da, ortaya çıkan görüntüler sosyal medyada yüksek ilgi topladı.

Çin otomotivde sadece üretim değil, algı savaşı da veriyor

Etkinlikler, Çin’in sadece üretim ve fiyat avantajına değil, küresel tüketici algısını şekillendirme kapasitesine de yatırım yaptığını gösteriyor. Şarj teknolojileri üzerine blog yazan Amsterdamlı influencer Felix Hamer, Şanghay’a Shenzhen üzerinden gelip son yenilikleri takip ettiğini aktardı. Hamer, “Audi beni Portekiz’e bile uçurmuyor,” diyerek esprili bir yorumda bulundu.

Küresel rekabette sadece teknoloji değil, hikâye anlatımı da önem kazanıyor. Çinli otomobil üreticileri, Şanghay Otomobil Fuarı’yla birlikte, artık bu oyunun her yönüne hazır olduklarını dünyaya duyurmuş görünüyor.


"Otomobil" Kategorisinden Daha Fazla İçerik

  • Trafiğe kayıtlı araç sayısı 31,8 milyona yaklaştı

    Trafiğe kayıtlı araç sayısı 31,8 milyona yaklaştı

  • GM'in elektrikli araç stratejisi 35 milyar dolarlık dönüşümle sınanıyor

    GM'in elektrikli araç stratejisi 35 milyar dolarlık dönüşümle sınanıyor

  • Trump’ın otomotiv tarifeleri Amerikalı üreticilere 108 milyar dolara mal olabilir

    Trump’ın otomotiv tarifeleri Amerikalı üreticilere 108 milyar dolara mal olabilir

  • Tesla Çin'deki siparişlerini askıya aldı

    Tesla Çin'deki siparişlerini askıya aldı

  • Volkswagen elektrikli araç satışlarını ikiye katladı

    Volkswagen elektrikli araç satışlarını ikiye katladı

  • Tepkiler art arda geliyor: Audi ABD’ye araç teslimatını durdurdu

    Tepkiler art arda geliyor: Audi ABD’ye araç teslimatını durdurdu

Yazarlar

Çok Okunanlar

  • forbes.com.tr

    Dünyanın en zengin 10 insanı (Ocak 2025)


  • Dünyanın en zengin 10 kişisi (Kasım 2024)


  • forbes.com.tr

    En zengin Türklerin sıralaması nasıl değişti?


  • Nilgün Balcı Çavdar, Cem Cemal Pekin, Erkan Kızılocak

    Dolar milyarderi Türkler


  • Türk Milyarderler