;
Arama

Brezilya kölelik koşulları nedeniyle BYD'nin fabrika inşaatını durdurdu

Brezilya'da devam eden fabrika inşaatı Çinli işçilerin köle gibi çalıştırıldığı gerekçesiyle durduruldu. İşçilerin kurtarıldığı bildirilirken BYD, inşaatı yapan Çinli firmayla anlaşmayı sonlandırdığını açıkladı.

24 Aralık 2024, 10:55 Güncelleme: 24 Aralık 2024, 15:17
Brezilya kölelik koşulları nedeniyle BYD'nin fabrika inşaatını durdurdu

Çinli elektrikli araç devi BYD, Brezilya'nın Bahia eyaletinde inşa edilen yeni elektrikli araç (EV) fabrikasında çalışan 163 işçinin "kölelik" benzeri koşullarda çalıştırıldığının ortaya çıkmasının ardından inşaat firması Jinjiang Construction Brazil Ltd. ile ilişkisini sonlandırdı. Brezilya Çalışma Savcılığı, işçilerin kurtarıldığını ve inşaatın durdurulduğunu açıkladı.

Kölelik benzeri koşullar tespit edildi

Yetkililer, işçilerin pasaportlarına el konulduğunu ve maaşlarının büyük bir kısmının inşaat firması tarafından tutulduğunu bildirdi. Savcılık raporuna göre, işçiler kötü yaşam koşullarıyla karşı karşıya kaldı. Raporda, işçilerin çalıştıkları altı ay sonunda ödeme alamadığı, çünkü uçak biletleri ve diğer masrafların maaşlarından kesildiği belirtildi. Ayrıca, bir işçi aralıksız 25 gün çalıştıktan sonra iş kazası geçirdi.

İşçilerin kaldığı barınma alanlarının yetersiz olduğu tespit edildi. Yatakların şiltesiz olduğu ve 31 işçiye yalnızca bir banyo düştüğü rapor edildi. Bu durum, işçilerin sabah 4’te uyanarak 5.30'da işe gitmeye hazırlanmalarına neden oldu. Yetkililer, barınma alanlarının yerel düzenleyiciler tarafından uygun bulunana kadar kapatıldığını duyurdu.

BYD’den açıklama: işçilerin hakları korunacak

Brezilyalı yetkililer işçilerin yaşam koşullarına dair fotoğraflar paylaştı

BYD Brasil Kıdemli Başkan Yardımcısı Alexandre Baldy, yaptığı açıklamada, “BYD Auto do Brasil, işçilerin haklarının ve insan onurunun korunmasına yönelik Brezilya yasalarına tam uyum sağlama konusundaki kararlılığını sürdürüyor,” dedi.

Şirket, tüm işçilerin otellere yerleştirileceğini ve yaşanan olayın sorumluluğunu üstlendiğini açıkladı. BYD, inşaat firması Jinjiang Construction Brazil Ltd. ile olan iş birliğini resmen sonlandırarak, alt yüklenici çalışanların haklarının korunacağını duyurdu.

BYD, son haftalarda alt yüklenici çalışanların çalışma ve yaşam koşullarını “ayrıntılı bir şekilde” incelediğini ve Jinjiang Construction'dan “birçok kez” iyileştirme yapmasını istediğini belirtti.

Brezilya’daki yeni fabrika 2025’te faaliyete geçecek

BYD’nin Brezilya’daki yeni elektrikli araç fabrikasının 2025 yılında faaliyete geçmesi planlanıyor. Brezilya, BYD için Güney Amerika’nın en önemli pazarlarından biri haline geldi. Shenzhen merkezli şirket, 2023 yılı kasım ayına kadar Brezilya’da 66.000’den fazla elektrikli ve hibrit araç satışı gerçekleştirdi.

Yetkililer, yaşanan bu olayın, Brezilya’daki işçi haklarının korunması açısından önemli bir adım olduğunu belirtirken, BYD'nin bu olay sonrası iş gücü denetimlerini artırması bekleniyor.

İtalya'da da Çinli işçilere yönelik sömürü skandalı geçmişte de gündeme gelmişti

Brezilya’daki işçi hakları ihlallerine benzer bir durum, geçmişte İtalya’nın Prato kentinde de yaşanmıştı. Prato, özellikle tekstil sektörüyle bilinen ve büyük bir Çinli nüfusa ev sahipliği yapan bir şehir olarak öne çıkıyordu. Ancak yapılan soruşturmalar, birçok Çinli işçinin düşük ücretlerle, uzun saatler boyunca ve sağlıksız koşullarda çalıştırıldığını ortaya koymuştu. Bazı işçilerin fabrika yakınlarında kalabalık ve yetersiz konutlarda barındığı tespit edilmişti. Ayrıca, Çinli atölye sahiplerinin belgesiz göçmen işçileri çalıştırdığı ve bu işçilerin yasal korumadan yoksun olduğu belirlenmişti.

İtalyan yetkililer tarafından gerçekleştirilen baskınlar, Dior ve Armani gibi lüks markalara çanta üreten atölyelerde büyük çapta işçi sömürüsünü gözler önüne sermişti. Savcılar, bazı işçilerin saatlik ücretlerinin yalnızca 2 dolar olduğunu ve binlerce dolara satılan çantaların üretim maliyetinin 57 doları geçmediğini açıklamıştı. Bu olayların ardından, lüks moda evleri tedarik zincirlerinde dolaylı olarak iş gücü istismarına karıştıkları gerekçesiyle antitröst soruşturmalarıyla karşı karşıya kalmıştı. Prato’daki bu skandal, Brezilya’daki BYD olayının yansımalarını hatırlatırken, işçi hakları, göçmen emeği ve lüks moda sektöründe yaşanan ihlallerin küresel boyutunu gözler önüne seriyor.


"Otomobil" Kategorisinden Daha Fazla İçerik

  • Honda neden Nissan'la birleşmek istiyor?

    forbes.com.tr
    Honda neden Nissan'la birleşmek istiyor?

  • Elektrikli araç pazarında Tesla ve BYD'nin rekabeti sürüyor

    forbes.com.tr
    Elektrikli araç pazarında Tesla ve BYD'nin rekabeti sürüyor

  • Otomobilde engellilere ÖTV muafiyetine yerlilik şartı: Hangi otomobiller satın alınabilecek

    Halit Bolkan
    Otomobilde engellilere ÖTV muafiyetine yerlilik şartı: Hangi otomobiller satın alınabilecek

  • Türkiye'de elektrikli araç şarj noktası 25 bini aştı

    forbes.com.tr
    Türkiye'de elektrikli araç şarj noktası 25 bini aştı

  • Uzun yılların ardından Amerikan arabaları küçülüyor

    forbes.com.tr
    Uzun yılların ardından Amerikan arabaları küçülüyor

  • Honda'nın geri alım kararı sonrası hisseleri yüzde 17 yükseldi

    forbes.com.tr
    Honda'nın geri alım kararı sonrası hisseleri yüzde 17 yükseldi

Yazarlar

Çok Okunanlar