Çinli Horizon Robotics'in CEO'su Yu Kai milyarderler listesine girdi
Baidu'da otonom sürüş projesi başlatan yapay zeka bilimcisi Yu Kai, girişimi Horizon Robotics'in hisselerinin 30 Ekim Çarşamba günü yaklaşık yüzde 16 değer kazanmasıyla milyarderler listesine girdi.
Horizon Robotics'in başkanı ve CEO'su Yu, aile vakfı ve tamamına sahip olduğu bir yatırım aracı sayesinde sahip olduğu yüzde 13 hisseyle şirketin en büyük hissedarı. Forbes, hissesine dayanarak Yu'nun değerinin 1 milyar doların biraz üzerinde olduğunu tahmin ediyor .
47 yaşındaki girişimci, Pekin merkezli Horizon Robotics'in Hong Kong'da listelenmesinden bir haftadan kısa bir süre sonra milyarder oldu. Şirket, yılın şimdiye kadarki en büyük yerel halka arzında 5,4 milyar Hong Kong doları (695 milyon dolar) topladıktan sonra 24 Ekim Perşembe günü borsaya giriş yaptı .
Horizon Robotics
Yo, eski Baidu Ar-Ge başkanı Huang Chang ve müdür yardımcısı Tao Feiwen ile birlikte 2015 yılında Horizon Robotics'i kurdu. Şirket, destekli sürüş ve otonom sürüş sistemleri için hem yazılım hem de donanım geliştiriyor. En gelişmiş olanı SuperDrive olarak adlandırılıyor ve şirket, bunun kentsel ortamlarda, otoyollarda ve otoparklarda insan sürüşünü taklit eden otonom sürüş sağlamak üzere tasarlandığını söylüyor. Şirket, nisan ayında piyasaya sürülen sistemin, 4. seviye otomasyonu, yani tam otomasyonun altındaki seviyeyi “teorik olarak mümkün kıldığını” ve belirli durumlarda insan müdahalesi olmadan kararlar verebildiğini söylüyor.
Horizon Robotics'in diğer sistemleri otomatik acil frenleme ve park yardımı gibi özellikler sunuyor. Şirket ayrıca müşterilere kendi özelleştirilmiş ürünlerini geliştirmeleri için özel algoritma ve yazılımını da lisanslıyor. Müşteri tabanında Volkswagen, Kore'den Hyundai ve Çin'den Byd, Geely, Li Auto ve Nio'nun da aralarında bulunduğu 27 otomobil üreticisi yer alıyor.
Horizon Robotics halka açılmadan önce çok sayıda yüksek profilli yatırımcının ilgisini çekmişti. Bunlar arasında Zhang Lei'nin Hillhouse Investment Management, Neil Shen'in HongShan'ı (eski adıyla Sequoia China) ve Jean Salata'nın Eqt Private Capital Asia gibi yatırım şirketleri yer alıyor. Ayrıca Robin Zeng'in elektrikli otomobil aküsü üreticisi Catl , Wang Chuanfu'nun elektrikli otomobil üreticisi Byd ve 2023'te 2 milyar dolardan fazla harcama yapan ve %60'ına sahip olduğu bir ortak girişim kuran Volkswagen gibi stratejik yatırımcılar tarafından da destekleniyor. Çin'de satılan araçları için otonom sürüş teknolojileri geliştirmek amacıyla Horizon Robotics ile ortaklık kurdu.
Yu Kai'nin hikayesi
Yu, girişimci olmadan önce bile makine öğrenimi üzerine yaptığı çalışmalarla akademik dünyada adından söz ettirmişti. Otomotiv endüstrisinde çalışan bir mühendisin oğlu olarak Çin'in ulaşım merkezi Nanchang'da büyüdü ve Almanya'ya taşınmadan önce elektrik mühendisliği eğitimi aldı ve burada Münih Üniversitesi'nden bilgisayar bilimleri alanında doktora derecesi aldı. Daha sonra Nec Laboratories America'da medya analitiği başkanı oldu ve burada bilgisayarlı görme ve makine öğrenimi teknolojilerini geliştirdi.
2012 yılında Çin'e döndü ve yapay zeka teknolojilerine adanmış Derin Öğrenme Enstitüsü'nü kurduğu Baidu'ya katıldı. Şirketteki üç yılı boyunca Baidu Research'ün başkan yardımcılığına atandı. Bu görevi sırasında Çin teknoloji devinin Apollo Go robotaksi işinin temelini atan otonom sürüş projesini başlattı .
Yu, 2015 yılında kendi işini kurduğunda ilk başta bazı zorluklarla karşılaştı. 2023 yılında Çin teknoloji yayını GeekPark ile yaptığı röportajda , arabalardan insan benzeri yeteneklere sahip ev aletlerine kadar her şey için beyin görevi görebilecek yapay zeka çipleri geliştirmek istediğinde, önemli uygulamaları tanımlamakta zorluk çektiğini ortaya çıkardı. Başarı, Horizon Robotics'in kendi özel çipini içeren ilk destekli sürüş sistemini piyasaya sürdüğü 2019 yılına kadar gelmedi. Zamanlamanın uygun olduğu ortaya çıktı, çünkü bir yıl sonra Çin, 2025 yılına kadar sürücüsüz araçların seri üretimini gerçekleştirmeye yönelik bir planın ana hatlarını çizdi.
Horizon Robotics, halka açılmayı seçen otonom sürüş şirketleri arasında yer alıyor. Çinli robotaxi girişimi WeRide, halka arz ve özel yerleştirme yoluyla 440,5 milyon dolar topladıktan sonra 25 Ekim Cuma günü Nasdaq'ta çıkış yaptı. Bu arada, otonom sürüş sistemleri için çipler tasarlayan Çinli bir girişim olan Black Susam , yaklaşık 130 milyon dolar topladıktan sonra Ağustos ayında Hong Kong'da ticarete başladı.